![]() |
Nu har du chansen att dela med dig av din frustration över värdelös annonsering :).
Med anledning av den här tråden, så tänkte jag att vi på WN kunde utbyta lite erfarenheter av annonsering. Vart man kan köpa riktigt prisvärd annonsering vill nog ingen avslöja. Men det kan vara minst lika intressant att veta vart bottennappen finns. Ange vart du köpte annonsen, vad det var för typ av annons och vad du betalade. Mitt sämsta annonsköp var på Torget.se Jag betalade 7000 kr och fick för det ett exponerat specialerbjudande, samt en listning av min butiki tre månader. Totalt gav mina två annonser 378 klick, vilket ger en kostnad på 18,5 kr/klick. :angry: |
Adwords, har fortfarande inte lärt mig hur man annonserar effektivt (billigt) där.
500 kr alá 212 klick, 2,3 kr. För att svara åt en annat företag, så var IF's kampanj alá 4 kr per klick nog billigt... |
Oh, härlig tråd.
Jag har köpt MASSOR med reklam privat de senaste året. Största anledningen till de är att jag inte är tillräckligt stor för tradedoubler/double, samt att jag annonserar poker, som adwords o andra liknande nätverk förbjuder. Ställen som var riktiga misslyckanden för mig som jag kan komma på; dvdforum (mitt första och absolut sämsta köp) gratisbio flashback (textlänken på .se hemsidan) En tråd på flashback forumet som en spontan användare la upp när han ville tipsa om min sida, gav 1000% mer än annonsering för 5000 SEK på samma sida. Usch, mår dåligt bara jag tänker på dom. Men man lär sig. *edit* Inge ont om hemsidorna, jag hoppas verkligen flashback t.ex får in många annonsörer då man gärna vill att den hemsidan ska fortsätta vara uppe. Men när det finns massor med trådar om hur man blockerar reklamen, samtidigt som säljaren nekar det så är det dömt att bli dåligt. |
Flasback är riktigt uselt. Testade en gång i tiden och det gav ingenting.
Körde nån webbannons hos IDG 2003 som också var helt värdelös. Normalt ger annonsering ganska lite, men i vissa fall ger det nästan ingenting. Samtidigt är det svårt att mäta. |
Japp, betalade 7000sek för en annons på Eniro som aldrig visades !!
- Efter kontakt med dom hittade dom inte mig i systemet heller |
Jag kanske är fel person att uttala mig då jag aldrig betalat för annonsering, men om man läser era inlägg om "vart" ni har annonserat så kanske inte felet är på sajten, utan till vilka man riktar sin annonsering mot.
Som i Hej123:s fall, om man annonserar om just "poker" i dvdforum så kan jag tänka mig att besökarna på det forumet antingen är: 1, målgrupp som har film och hembio som största intresse, inte poker. 2, målgrupp som har sett 2000 andra annonser om poker då dom hänger på andra forum 3, målgrupp som "lärt" sig ignorera annonser efter antal år på nätet. Bara min egna teori förstås, men det kan ju vara så. Sedan vet jag inte om det är 100% rätt att bara räkna clicks på en banner eller liknande. Ibland kan jag se många lockande banners och erbjudande, men jag kanske inte just då orkar klicka på den för att se erbjudandet. Men minnet lägger till sajten i bakhuvudet till senare. Så man kanske betalar för exponering av sitt företagsnamn/sajt/erbjudande med? I de fallen ni har annonserat, har ni fått uppgifter om hur många impressions ni har haft då? |
Citat:
Vad som är viktigt för mig är antalet klick och kvalitén på dessa klick. Jag spårar alla köp med egna verktyg. På vissa webbsidor kan 0,5 öre vara för mycket betalt. På andra webbsidor kan 5 kr vara rena kapet. Det hela beror naturligtvis på hur bra försäljning klicken faktiskt leder till. Vad som är dyrt eller billigt per klick varierar även mellan olika branscher. Men den här tråden var tänkt att ta upp skräckexempel på dålig annonsering. Då pratar jag inte om att man någon gång kanske betalade några ören för mycket per klick, utan de där gångerna då man verkligen kände sig grundlurad. |
18 kr/klick är riktigt billigt.
Jag har annonserat på mobil.se för 10.000 kr och fick inte ens 80 klick. Alltså långt över 100 kr/klick... fyfan |
Annonserade en webbutik i 3 månader hos annonsfynd.
Gav inte ett ända köp och endast ett fåtal klick. |
Citat:
Dock måste jag poängtera att flashback och dvdforum är min målgrupp. Min målgrupp är folk som ALDRIG provat poker, aldrig haft ett pokerkonto, och aldrig satt in egna pengar. Min annonsering på en pokersida skulle därför ge mig 0 värde. Jag är heller inte ute efter att bygga något varumärke, så exponering är bortkastade pengar för mig. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson