![]() |
att bygga länkar till sin webbplats är som de allra flesta vet, den klart viktigaste faktorn för att ranka bra i sökmotorerna.
Det räcker emellertid inte med vilka länkar som helst, helst skall de ha hög PR (PageRank) också. Min idé är följande: bygg en sökmotor-mod som är länkad till google men som presenterar sökresultaten med hög PR först. (en sådan tjänst finns redan, om än ganska amatörbetonad och inriktad på Google USA, på denna adress: hXXp://www.seochat.com/seo-tools/pagerank-search/) (byt ut XX mot tt) Denna sida skall självfallet vara "clean" i designen och lätt att använda. Om någon programmerare skulle ta sig an detta så är jag övertygad om att en betydande mängd SEO:are skulle använda tjänsten. Jag tror inte heller att det är omöjligt att många skulle vara intresserade av att betala en slant för kringtjänster kring detta (t.ex. jag själv). Om någon tar sig an detta, släng iväg ett PM för jag skulle bli riktigt glad om någon tog sig an det! :) |
Tycker alla SEO-proffs pratar om att PR är mindre och mindre värt... Trust Rank däremot?
|
Håller med om att PR inte ger speciellt mycket bättre resultat i SERP:en (sökmotorresultaten) men däremot öppnar det upp stora möjligheter till länkbyten då människor fortfarande ofta stirrar sig blinda på just PR.
En annan aspekt är att man faktiskt får "fantomens goda märke" av google vilket heller aldrig (enligt mig) kan vara helt fel. En tredje sak är också att TR (Trust Rank) ej ännu går att mäta |
De som rankar högst på google gör det ofta av en anledning. Därför borde man bygga en sökmotor som visar resultatet exakt som google gör det så att man kan kontakta de bästa sidorna med mest trafik för länkbyte :)
|
En bra början till att kolla om en site har bra trust är att söka på sidans namn eller titel.
Exempel: http://www.google.se/search?q=webmasternet...lient=firefox-a |
Citat:
Helt rätt. OM man är ute efter mer trafik. Vill man däremot hamna högre upp i SERPEN så är hög PR värt mer. Eftersom du hänvisar till google så gör jag detsamma :) Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Sen ska man inte negligera PR helt. Några länkar från webbsidor med hög PR kan smaka väldigt gott de också. Så visst kan det finnas en efterfrågan på den typen av tjänst som du beskriver. Dock så kommer en vanlig sökning i Google gör ett mycket mer ändamålsenligt jobb när man letar bra inlänkar :). Men att sortera efter PR kan ju vara ett bra komplement till att sortera efter relevans. För den som jagar inlänkar med hög PR så kan jag rekommendera Google Directory. Det är en spegling av dmoz som sorterar alla webbsidor efter PR. Webbsidorna som man hittar där brukar även ha hög ålder och Trust (eftersom Dmoz är en i stort död katalog med mestadels gamla sidor). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson