![]() |
Jag och en vän har idag bestämt oss för att producera en hemsida från start till mål i ett enda streck, inga pauser andra än sömn och mat.
Parallellt med utvecklandet av sidan uppdaterar jag min blogg och skriver om hur designprocessen går. Jag planerar skriva så utförligt som möjligt om varje steg i processen och inte dölja något! Detta är ett unikt tillfälle att följa en designprocess! bloggposten hittar ni på http://www.webpal.se/blogg/att-gora-...-pa-24-timmar/ Vi hoppas att ni finner detta intressant och en av huvudtankarna med att lägga ut det såhär är just möjligheten att kommentera. Så kom gärna med förslag och idéer under arbetets gång, både här i tråden och på själva bloggen! |
Cool ide ska bli kul å se slutresultatet, ser lovande ut!
|
|
Nu tar dag två i utvecklingen vid. Även idag kan ni följa processen på bloggen.
För tillfället ser projektet ut såhär, helt inbyggt med wordpress och fungerande undersidor/kategorier och nyheter, dock utan innehåll än så länge... http://www.webpal.se/blogg/wp-conten...07/07/harv.jpg Angående att använda HTML istället för XHTML, XHTML är det språk jag själv använder för att göra mina hemsidor och jag kommer även i fortsättningen använda detta. Jag är medveten om att XHTML inte i alla aspekter passar 100% för det jag gör, men jag gör hellre XHTML perfekt än HTML halvdant :) Tack för länkarna, ska kika närmre på dessa så snart Harvestprojektet är klart! |
|
Citat:
Hur som helst ville bara kommentera att du egentligen menar det motsatta. XHTML bör levereras som application/xhtml+xml eftersom det är en reformulering av HTML 4 i XML. När W3C säger bör menar de egentligen ska. I praktiken innebär det hemskt gärna men inget krav. HTML är i dagsläget den dokument-typ som kan leveraras till i princip alla plattformar med korrekt MIME-type. Alltså, XHTML = Halvdant. Superkorrekt, slimmad, tight HTML = 100% perfekt. Har inte tänkt att dra upp någon större diskussion, praktiska standarder har gjort att XHTML gott och väl får jobbet gjort men snackar vi standarder är det mest korrekta fortfarande HTML 4. |
On-topic: Jag följde utvecklingen lite halvt som halvt och jag måste erkänna att jag inte trodde att ni skulle gå i mål. Imponerande! :)
Off-topic: xhtml 1.0 kan och får leveraras med mimetypen text/html om man har koll på sin markup och följer appendix C, men precis som Kaffe skriver, bör man ej göra det. Om man ändå gör det kommer webbläsarna hur som helst att tolka koden som html4. Det som egentligen är intressant är att få webbläsarna att tolka sidan i standards mode och det avgörs beroende på doctypen när det är html som skickas. Webbläsarna validerar inte mot doctypen eller nåt sånt utan använder den mest för att sätta renderingsläge - standards resp. quirks mode. Äkta xhtml/xml har bara ett läge. Det behöver kanske inte repeteras ännu en gång men jag gör det ändå: IE saknar stöd för (äkta) xhtml, vare sig det är 1.0 eller 1.1. IE 8 kommer inte heller den att ha stöd för xhtml om man ska tro på det man hört. |
Det är intressant med dessa inlägg om XHTML och HTML, har varit i kontakt med diskussionen, men aldrig helt satt mig in i den.
När jag "lärde om" hemsidemakande kikade jag runt en hel del och bestämmde mig tillslut för att sätta mig in i XHTML. Visst skillnaden i själva kodningen är ju inte enorm, men det känns bra att kunna ett område bra. Jag menar i mitt tidigare inlägg att jag personligen förmodligen skriver bättre XHTML än HTML, varför jag föredrar detta. Ska verkligen sätta mig in i skillnaderna mer ordentligt efter detta. Hoppas ni uppskattade bloggningen och att det gav något! |
Helt klart en utvecklingsteknik. Skall försöka tillämpa denna på ett projekt som jag och en klasskamrat skulle ha sparkat igång för 3 månader sedan :P
|
Jag rekommenderar det verkligen! Otroligt produktivt, på samma gång som det blev en riktig upplevelse =) Nästa projekt kanske ska bli lite större, en vecka eller så. Då kan man ju skapa en lite mer förfinad sida med ännu större funktionalitet. Håll ögonen på bloggen för annonsering av detta! =)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson