![]() |
Hur är det med marknadsföring. Får man i en annons/banner skriva att man är biligast men påpeka när det är uppmätt och hur?
Exempel. Vi på dvdarena är billigast på det mesta i vårt sortiment enligt sidor som pricerunner, kan jag utforma en annons/banner som denna: "Köp Sagan om de två tornen hos oss för 239:-. Vi är billigast!* *Enligt Pricerunner, 2003-07-20" Eftersom vi är billigare i förhållande till våra konkurrenter så vill vi naturligtvis få fram det till potentiella kunder. Frågan är om vi får göra det så här? |
Citat:
"Köp Sagan om de två tornen hos oss för 239:-. Billigast på nätet enligt Pricerunner!(2003-07-20) Då har du ju inte ljugit om exempelvis Elgiganten eller Coop Forum kör någon drive. |
Du har rätt.
Men rent hypotetiskt bara för jag vill veta, är det rättsligt rätt att skriva som jag skrev? |
Givetvis får du skriva att du är billigast om du refererar till något. Något som är lätt att torska på är dock att använda ordet gratis. Men som du beskrev med ordet billigast så lär du helt klart vara på det gröna.
|
Tack Viktor, då vet jag det i alla fall.
|
Ett litet kul exempel på samma tema var att butiken Apparat refera till prisjakt i flera helsides färgannonser i fackpress och skrev att de var billigast enligt prisjakt.
Problemet för dem var att Hembiobutiken gick om dem och blev billigast... Ganska surt för dem, men de hade rätt de var billigast de datumet de skrev i annonsen! ;-) |
Kommer inte riktigt ihåg nu men sånna saker som är uppenbara att det kan ändra sig behöver man inte ange källa till...
Så du får hävda att din vara är bäst! eller är billigast utan att referera till något då det är en mycket dynamisk definition... Är nästan säger på att man får det med billigast... jag vet att man får hävda att man är bäst utan källa då man kan vara bäst på flera sätt är det alltså upp till kunden för egen tolkning... samma sak borde det vara med pris tycker jag...var ett tag sen jag läste om detta område... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson