WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Python frameworks (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21937)

Buffi 2007-06-23 13:28

Någon annan som kodar sina hemsidor i något MVC-framework i python som t.ex. django eller turbogears och kan ge lite feedback på ramverket ni använder?

Jag gick över till django efter att alltid ha använt php och jag kommer aldrig att gå tillbaka, men vore kul att höra vad folk har att säga om andra ramverk. Turbogears ser ju ganska mysigt ut t.ex.
Jag inbillar mig att php och .net fortfarande dominerar ganska rejält på serversidan, men vore kul att höra lite kommentarer ifrån folk som använder annat.

HenrikAI 2007-06-23 13:53

Jag jobbar heltid med PHP, så för att få lite omväxling (och lära mig något nytt) kommer jag använda Python i ett kommande lite mindre hobby-projekt. Har ägnat en del tid på att utvärdera Django och Turbogears och tycker båda har sina fördelar (och nackdelar) men fastnade till slut för Pylons p.g.a. dess flexibilitet.

Nu har jag inte kommit igång riktigt ännu, och det är bara något jag gör på min fritid, så jag får återkomma med en utvärdering av Pylons framåt hösten. Faller Python mig i smaken ska jag försöka hitta på något med Turbogears och/eller Django under hösten också.

Men jag är också nyfiken på höra kommentarer om de olika frameworken. Vad tycker du är bra med Django, Buffi? Fördelar/nackdelar jämfört med Turbogears?

Buffi 2007-06-23 14:45

Jag har inte jobbat med något annat ramverk än django, och vågar därför ej uttala mig så mycket jämfört med t.ex. turbogears som jag bara kikat på.
Jag tycker dock att template-systemet i django är lysande, då det ju inte låter en embedda kod hur som hellst vilket forcerar en bra separation mellan design och kod.
Att man "tvingas" skriva template-tags/filter för att embedda grejer som behöver kontroll över modellerna är oftast skitbra då man får en massa bra generella filter/tags.

Tycker även att generic views i django är helt lysande. Man sparar galet mycket tid på det, främst när man ska göra någon form av listning av objekt.

Sen så har ju django ett skiiiitbra admininterface som ju brukar ses som en av dom direkta fördelarna mot andra frameworks :)

Jag är dock helnyfiken på turbogears och pylons och kommer förmodligen koda nåt projekt i något av dem inom en rimlig framtid, även om jag verkligen gillar django. Vidga vyer and all that.

Det är helt sjukt hur mycket bättre ens kod blir när man jobbar med ett ordentligt framework i alla fall. Om man jämför med min spaghetti-phpkod som jag skrev tidigare så är det verkligen som natt och dag.

edit: Sen så är det ju skönt att veta att django är ganska vältestat numera och skalar väldigt bra också :)
curse-gaming klarar ju t.ex. 500 000 sidvisningar / timme med django utan några problem :)
http://www.davidcramer.net/other/43/...pageshour.html

Spindel 2007-06-23 16:15

Jag håller själv på och utvecklar Nya Goplay i Django. Dock väntar jag fortfarande på den Django-bok som egentligen skulle kommit nu i juni.

Har inte testat något av de andra Python framework:en men det jag gillar med Django är
* Templates
* API:et - För tusan, skapa modellen och den fixar adminsidan samt sql-tabellerna åt dig!
* Syntaxen - Gillar dem, skonsamma för ögonen om man jämför med exempelvis Ruby on Rails. Syftar då mest på templates-syntaxen.
* Middleware - Lägg till exempelvis FlatPages och du kan helt plötsligt hur enkelt lägga till "statiska" sidor i form av Regler, Information, Annonsera här utan några problem.

Aldrig mer PHP! Däremot känner jag att jag har en del kvar att lära mig om Django. Och där är ju en annan fördel. Django drivs av personer med kunskap i journalistik och som på flera mässor har påpekat vikten av en välfylld dokumentation. Är väl lite det som fick mig att fastna för Django, guiderna på hemsidan är så otroligt välskrivna och lättlästa.

Jag älskar Django!
...men som sagt, det behövs nog version 1 samt en Django-bok innan populariteten för Django kommer att öka.

koala 2007-06-23 16:58

Hur blir det med prestandan i Python? Mycket sämre än med PHP eller ungefär lika bra?

Buffi 2007-06-23 17:05

Citat:

Originally posted by koala@Jun 23 2007, 16:58
Hur blir det med prestandan i Python? Mycket sämre än med PHP eller ungefär lika bra?
Python presterar betydligt bättre än php.

Om man jämför python-frameworks med php-frameworks så blir skillnaden ännu större

En av dom bättre benchmarksen för frameworks jag sett
http://www.alrond.com/en/2007/jan/25...ng-frameworks/

Benchmark för "vanliga problem" med php vs python
http://shootout.alioth.debian.org/gp...thon&lang2=php

Är ju dock inte nödvändigtvis representativt för just webutveckling, men även där presterar python bättre vad jag sett. python är inte snabbt, men php är långsammare.

koala 2007-06-23 17:17

Imponerande. Jag använder just nu Symfony, men det är tyvärr ganska slött har jag märkt.

Buffi 2007-06-23 17:25

Citat:

Originally posted by koala@Jun 23 2007, 17:17
Imponerande. Jag använder just nu Symfony, men det är tyvärr ganska slött har jag märkt.
Enligt benchmarksen på den där sidan så är django uppemot 35 gånger snabbare :)

koala 2007-06-24 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av Buffi
Citat:

Ursprungligen postat av koala

Enligt benchmarksen på den där sidan så är django uppemot 35 gånger snabbare

Det kan sedan diskuteras hur relevanta benchmarsen är för verkliga applikationer. Ofta är ju databasen den verkliga flaskhalsen. Stabilitet och användarvänlighet för utvecklaren är i dagsläget min högsta prioritering, eftersom jag tvingas utveckla i ramverket. Skulle det behövas får väl kunden köpa en snabbare server så småningom istället. ;)

Buffi 2007-06-25 13:22

Absolut. Det finns ingen anledning att klaga på hastigheten av ens framework om man inte märker av några brister :)
Och ja, det är ju databaserna som brukar vara flaskhalsen normalt vis.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson