WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Pappersannonsering! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=217)

Mats 2003-07-18 03:00

Skall köra en annonsperiod i Sportbladet (Aftonbladet) med start nu på måndag och vidare onsdag och söndag.

Är det någon som har någon bra idé om hur man skulle kunna mäta vad det ger, jag menar, man får ju inga "clicks" från tidningen.

Har funderat på att styra den till ex. lastbryggan.net, för att kunna se trafikuppgången där. Men samtidigt är det ju lastbryggan.se jag vill marknadsföra.

Skall man köra nåt typ erbjudande där dom (besökarna) får angen en "kod" för att få sin order exempelvis fraktfritt.

Alla bra idéer mottages med tacksamhet.

// Mats

Neo 2003-07-18 03:10

xx % på allt med en kampanj-kod.

eller som du säger, fraktfritt med kampanj-kod. Låter utmärkt!

Mats 2003-07-18 03:20

Problemet är bara att den typen av annonser jag har köpt nu är bara 47x30 mm
och det kan vara svårt att få in en massa text om koder och sånt.

Sportbladet har ca 1,2 miljoner läsare och nog tycker jag att man borde märka en uppgång i besökstatistiken dom aktuella dagarna. Slår det väl ut så får man väl hoppa på annons modell större, och prova "kod"

Dessa 3 små annonserna i svart/vitt kostar 11.250.- inkl. moms så det är ju viktigt att kunna mäta det på nåt sätt.

// Mats

Viktor 2003-07-18 03:24

Precis som du säger så är det ju svårt att mäta en sådan annons.
Men om du inte kör några andra annonskampanjer samtidigt så har
du väll statistikhistoria över hur trafiken ser ut. Förhoppningsvis
får du ju en ökning och då är det ju bara att räkna ut hur mycket
mer trafik det blir. Sannolikheten att den "extratrafiken" kommer
från annonsen är ju relativt stor.

Edit: Läste ditt andra inlägg i catwebb-tråden om hur du annonserar
så jag antar att min metod då blir ganska värdelös :)

Mats 2003-07-18 03:33

Jag kör i och för sig löpande annonskampanjer på olika sidor men jag har en väldigt jämn statistik på besökarna.

Skall inte köra något nytt eller stort samtidigt så jag hoppas ju givetvis att antalet besökare skall öka med ca 800-1000/dag, låter det rimligt?

Tror dessutom att dom som kommer från Aftonbladet är mer benägna om att handla eftersom dom får gå till datorn och skriva in adressen, slipper nog alla nyfikna som klickar bara för klickandets skull.

// Mats

Tobbe 2003-07-18 03:41

Iden kring "gratis frakt, kampanjkod etc" är mycket bra och har av mig personligen utnyttjats på många ställen, bla datorbutiken.com när jag suttit o bläddrat i tidningar som internetworld etc.

Jag anser inte att det spelar någon roll hur mycket trafik du får till din site, du är intresserad av hur mycket mer du kan sälja och huruvida det är en bra investering eller ej i förhållande till kostnaden. Detta anser jag att du får med en kampanjkod etc då alla som köper med all säkerhet vill spara pengar på frakten genom att uppe koden de hittar i annonsen.

Vi annonserar i bl a ungdomstidningen Frida med helsidor där vi trackar försäljningen med ett unikt prefix, och dessutom skriver ut www.dinmobil.se på cirka 1/10 av sidan. Den direkta försäljningen ser vi på vårt "Frida-prefix" samtidigt som vi stärker vårt företagsnamn/varumärke & ökar trafiken till en av våra mobilsiter.

Jag tror att du kommer se försäljningen direkt relaterad på dem som anger en kampanjkod, och därefter kan du se försäljningen efter annonseringen som gratis trafik tack vare ett stärkt varumärke efter din annonskampanj.

Eller det är kanske bara jag som inte bryr mig om att tracka allt till 100%?

Mvh, Tobias

Mats 2003-07-18 03:56

Skall ha en diskussion med "AB" så snart kampanjen är avslutad, då skall vi diskutera en eventuell bokning för hela hösten. Jag kanske får utveckla "kassabiten" i min shop och lägga till ett fält för eventuell "reklamkod".

Skall man "bara" bjuda på exempelvis frakten vid första köptillfället?, annars är det ju lätt att fylla i "AB" vid varje beställning.

Vad är bäst att få? typ 1 film, gratis frakt eller % på köpesumman?

För övrigt är jag av den naturen att jag tror på att nöta in ett namn i folks medvetande. Dessutom är namnet Lastbryggan bra p.g.a. det inte är sexrelaterat och lätt kan kommas ihåg. Vem kommer ihåg om shoppen heter typ sexshopen, sexshoppen eller 6shoppen??

Neo 2003-07-18 04:06

Eller varför inte helt enkelt "Hur hittade du hit?" när dom lägger sin order. Visst du trackar inte all trafik, men iaf dom som köper.

Tobbe 2003-07-18 14:09

Personligen tror jag bäst på gratis frakt eller gratis film. % är (sorgligt men sant) svårt för många svenskar att räkna ut, varpå de inte riktigt hajjar vad dem får av dig.

Mvh, Tobias

Pekay 2003-07-18 15:28

Citat:

Originally posted by Lastbryggan@Jul 18 2003, 01:00 AM
Skall köra en annonsperiod i Sportbladet (Aftonbladet) med start nu på måndag och vidare onsdag och söndag.

Är det någon som har någon bra idé om hur man skulle kunna mäta vad det ger, jag menar, man får ju inga "clicks" från tidningen.

Har funderat på att styra den till ex. lastbryggan.net, för att kunna se trafikuppgången där. Men samtidigt är det ju lastbryggan.se jag vill marknadsföra.

Skall man köra nåt typ erbjudande där dom (besökarna) får angen en "kod" för att få sin order exempelvis fraktfritt.

Alla bra idéer mottages med tacksamhet.

// Mats

Mats, om jag ska vara ärlig tror jag inte på annonsering via paperstidningar.
Just utav den anledningen att du kommer inte se hur mycket det ger dig.

Du kommer inte veta om du får "payback" på din annonseringskostnad.
Därför är det bättre om du håller dig på nätet.

Släng upp en eller två annonser på playahead.com eller nightlife.se


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson