WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Semesterersättning (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2165)

Kristofer 2004-04-29 18:15

Hej!
Jag har jobbat på ett företag till en släkting på sommrarna och lite från tillfälle till tillfälle under resten av året, nu de senaste 3 åren.

Någon semesterersättning har aldrig betalats ut och något ordentligt anställningsavtal har heller aldrig skrivits. Jag har skrivit upp mina timmar och fått min lön utbetalad i slutet av månaden med avdragen skatt, precis som på vilket arbete som helst.

Saken är den att på min lönespecifikation står det bara X antal timmar á 80kr kanske. Sen finns totalsumma, avdragen skatt och namn och datum med, i vanlig ordning. Det står absolut ingenting om semesterersättning.

Nu när jag frågade om det så säger min farbror att det ingår i lönen, fast det har aldrig framkommit någonstanns. Inte heller vid något muntligt avtal. Kan han göra så?

Är det inte någon slags praxis att om inget annat anges så utbetalas semesterersättning med 12.78% nästkommande år, någon gång runt maj månad? jgul kanske vet? ;)

Johan G 2004-04-29 19:29

Citat:

Hej!
Jag har jobbat på ett företag till en släkting på sommrarna och lite från tillfälle till tillfälle under resten av året, nu de senaste 3 åren.

Någon semesterersättning har aldrig betalats ut och något ordentligt anställningsavtal har heller aldrig skrivits. Jag har skrivit upp mina timmar och fått min lön utbetalad i slutet av månaden med avdragen skatt, precis som på vilket arbete som helst.

Saken är den att på min lönespecifikation står det bara X antal timmar á 80kr kanske. Sen finns totalsumma, avdragen skatt och namn och datum med, i vanlig ordning. Det står absolut ingenting om semesterersättning.

Nu när jag frågade om det så säger min farbror att det ingår i lönen, fast det har aldrig framkommit någonstanns. Inte heller vid något muntligt avtal. Kan han göra så?

Semesterersättning som ingår i lönen skall vara avtalat, sen är ju bevisningen svår vid muntliga avtal...
tillkommmer ju också den skriftliga informationsplikten (anställningsförhållande) i samband med nyaställning enl 6a § LAS. Senast en månad efter arbetstagaren börjat sin anställning. Gäller ej anställning kortare tid än 1 månad...

Om inte anställningen avser kortare tid ( max 3 månader) och högst 60 timmar då ingår det i lönen 5 § SemL.
Vilket får avräknas för semesterlön/ersättning vid fortsatt anställning.

Citat:

Är det inte någon slags praxis att om inget annat anges så utbetalas semesterersättning med 12.78% nästkommande år, någon gång runt maj månad? jgul kanske vet?
Semesterersättning 12 % på semesterlöne grundande inkomst (ej förmån, sem,ers, mm)
Utbetalas vid semester period eller med slutlön (max 1 månad efter anställningens upphörande).
(semesterlöne period vanligen 1/4-31/3)

preskiptionstid 2 år efter semesterår.

mer info rixlex SFS 1977:480 semesterlag, 1982:80 LAS, www.riksdagen.se/debatt/sfst/index.asp

Kristofer 2004-04-29 20:31

stort tack!

då är mina chanser bra eftersom jag arbetat över 200h 3 somrar i rad.

preskriptionstiden är 2 år skriver du, är det försent att kräva semesterersättning för sommrarna 2001, 2002 samt 2003 då? De två sistnämnda borde gå bra då det är mindre än 2 år men år 2001?

hur som helst, vad tror du? de har inte skickat något arbetsgivarintyg alls och jag har arbetat mer än 200h varje år... mina chanser bör vara rätt goda att få ut den semesterersättning jag förtjänar?

Johan G 2004-04-29 21:05

Mitt råd är att du kontakatar facket så slipper du ev process själv...
iof så blir väl inte släkttraffarna så kul efteråt...
Begär ett arbetsgivareintyg ;)

mistress 2004-04-29 21:30

Hur är det med semesterersättning hos Affliateföretagen om man fått lön?
Finns det gränser eller undantag här?

Johan G 2004-04-29 21:34

Citat:

Hur är det med semesterersättning hos Affliateföretagen om man fått lön?
Finns det gränser eller undantag här?

Ofta inget anställningsförhållande utan uppdragstagare sen har du ju 5 § SemL under 60 timmar/3 månader så ingår de i lönen/arvodet...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson