![]() |
Nu j-vlar vill jag ha lite debatt och svar på tal =)
Jag har senaste månaden vevat igång ett eget projekt.... Webbutikerna.net Problemet är att jag har GIGANTISKT svårt att marknadsföra sidan. Eftersom det är en "Affiliatesida" så nekas jag tillträde till MINST 95% av alla svenska länkguider som är vettiga att finnas med i. Varför!??! Jag förstår om man nekar "Kalle 14 år" som pumpat en sida full med 468x60 affiliatebanners. Har tom fått personliga mail från de företag jag har på sidan att de gillar upplägget, etc etc. mm. Får även mail i princip dagligen från Icke-affiliate butiker som vill vara med på sidan. (Flera finns här på Wn som hört av sig och vill finnas med) Så det handlar Knappast om att sidan skulle fungera sämre eller se sämre etc etc än någon annan shoppingguide. Problemet är att man blir nekad av länkarkivsägare för att man har "Affiliatelänkar". Varför?!?!? Om jag tar bort affiliatelänkarna får jag komma med då? Om jag länkar direkt till butikerna och fakturerar dom istället får jag komma med då? eller ska man inte kunna tjäna pengar på sitt arbete man lägger ner utan ska länka gratis till butikerna får jag komma med då? Edit: Man kanske skulle starta ett länkarkiv och sätta som regel att "har du adsense är du inte välkommen." |
Jag tror att det är svårt att få nån intresserad av att länka till en affiliatesida tack vare att det inte finns något intressant på en sån. Affiliate Klickbanners och länkar finns det överallt på nätet så vad finns det för mening med att länka till en som har samlat ihop dom på en site ?
|
Länka via ett "jump-script" så inte dina affiliatelänkar syns, kanske det blir lättare då ;)
|
Föressten, been there done that för några år sen själv, var ingen större lycka då heller, gick inte att tjäna något på det då heller ;)
|
N!cklas: Jag har faktiskt funderat på det då jag hittat flera andra sidor som kommit med men som är liknande min sida men de har haft jumpscripts.
Distansdata: Yes det är inte så mkt som är unikt med en "affiliatesida" så content är något som finns med på todon. Dock är frågan varför liknande sidor Utan aff-länkar kommer med i länkarkiven. |
Distansdata: sa aldrig att jag inte tjänade något på sidan.
(Även jag provade för några år sedan och med några kronor och ören med resultat) Men nu är det verkligen tvärtom. Under min tid som ägare och grundare av "Knowledge" och de X antal hundra kunder som man hjälpte med Marknadsföring på nätet och SEO mm. Så samlade man på sig riktigt värdefull kunskap. Något som nu kommer till hands. =) Vågar påstå att jag tillhör de lite vassare här på WN när det gäller seo. Därav frustrationen att man "hindras" bygga en bra grund med inlänkar. |
Ok det kanske går idag även om jag inte tror det. Det finns för många shoppingsiter och då många som inte kör med en massa affiliatelänkar som ses mer seriösa.
Anledningen är att internetanvändarna i regel ser att det är en massa affiliatelänkar även om man skulle dölja det och använder istället en annan shoppingsite som seriös ut utan en massa affiliate. |
Distansdata! TACK!
Nu ÄNTLIGEN börjar vi komma dit jag vill... Jag har hela tiden fått känslan av att Affiliatelänkar har på något sätt blivit en "styggelse" ... frågan är VARFÖR! Jag lade ut sidan under feedback ett par veckor sedanför att få lite konstruktiv kritik. Tog inte ens 2 inlägg innan folk hade synpunkter på att "Det är en sånn där affiliatesida" Detta borde bli en Intressant tråd även för affiliateföretagen. Jag vågar påstå att det är FAKTA att folk som jobbar med webb/internet mm. "ser ner på affiliatelänkar" varför vet jag inte. Vågar dessutom påstå att medelsvensson inte ens vet vad en affiliatelänk är. Skulle du fråga 1000 st på stan... Vet du vad en affiliatelänk eller tex. tradedoubler är? Så tror jag de flesta här på WN är överens om att svaret skulle bli något i stil med "Jag har inte den blekaste aning" För de som inte jobbar eller har över normalkunskaper om Internet så är en länk en länk oavsett vad det står. Edit: Just det det där tankesättet "Sidan skulle bli mer seriös" om den inte hade affiliatelänkar har jag mött ofta de senaste veckorna! Vad är det som är "oseriöst" med att länka till ett antal av Sveriges större företag? Nu börjar det brännas... |
Vanliga surfare ser numera om siten är packad med affiliates tror jag i alla fall, det är skillnad på en site som bara har en del affiliatelänkar och resten "vanliga" länkar. en sån site ser seriösare och mer oberoende ut jämfört med en site med bara affiliates där besökaren vet att den siten finns där bara för att ägaren ska tjäna på klick.
Jag kan ha fel men det intrycket har jag, har ju som sagt själv testat för några år sen att packa en site med affilates, en riktig site med riktigt innehåll som finns där av en annan anledning än att tjäna pengar på affiliateklick drar mer besökare. En shoppingsite måste ju idag också erbjuda mer än bara länkar om du ska försöka tjäna pengar på den, den måste ha ett mervärde, finns för många shoppingsiter idag för att det bara ska vara att lägga upp en och lägga in affiliates och tro att det ska ge något. |
Jag vet inte riktigt vad du vill få ut av denna tråden men vill du ha lite kritik på din sida och kanske en förklarning till varför du får kängan så kommer en här:
Du har en reklamsite, den har knappt något content alls. Allt är reklam! Du har inte ens tagit dig tid till att info lite logotyper till företagen som du länkar till. Jag klickade runt lite i dina kategorier och allt jag kunde hitta var, reklam. Om jag skulle ha administrerat en katalog så skulle jag tagit med sådana länkar som tillförde ett värde till katalogen. Alltså sådana sidor som hade vettig eller nyttig fakta. Just nu känns det väldigt svårt att motivera någon till att använda din sida. Vill man ha en massa reklam finns det bättre sidor att besöka och de lär säkert redan ligga i katalogerna (kanske tom katalogägarnas sådana sidor). Vill du lyckas med din reklamsida så piffa upp layouten ett par steg och köp ett par inlänkar till siten, få upp sitens TR/PR och erbjud en backlink till katalogen så får du säkert din länk. Skriv lite vettigt innehåll, gör något eget - det behöver inte vara nytt och unikt bara något eget. MVH |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson