![]() |
Ska lägga upp flera tabeller som ska innehålla info som t.ex användarnamn etc
flera sidor kommer använda exakt samma system och innehåll på sina tabeller och köras på samma mySQL konto är det smartast att köra en tabell för varje sida eller ha med ett fält i tabellerna som visar vilken sida posten hör till? |
Citat:
Jag skulle lägga upp det enligt: Inom samma site/projekt= en tabell Olika projekt= olika tabeller Det kan ibland vara bra att tänka på tillväxt redan i designläget, en user tabell kan då delas upp i flera delar. Är det små siter är det givetvis slöseri med kod att göra det :-) Mvh Andreas |
samma projekt men olika sajter.. men samma "koncept"
t.ex - du har fyra webbutiker.. den ena säljer damkläder, den andra herrkläder, sen har du en till för barn och en för ungdom skulle du lägga allt i samma tabell eller fyra st likadana, räkna med mycket kunder (2.000 besök om dagen eller så) och mycket produkter.. mycket mycket |
aha, du menade så - absolut fyra olika tabeller, inget snack om saken. Du får bättre kräm i butiken då du alltid får bara en fjärdedel så många rader att söka bland i tabellen. Att dela upp tabeller såhär är en typisk optimeringsrutin man använder då tabeller börjar bli extremt stora, så du får en perfekt anledning att separera från start!
|
Om sajterna är helt separerade, men identiska så när som på innehåll (dvs typ av kläder i ditt exempel) så skulle jag lägga varje sajt i olika databaser. Enkelt att flytta enskilda sajter till nya servrar och enkelt att se till att ingen information "blöder" mellan sajterna pga dåligt ställda SQL frågor.
|
Tänk dock på att det blir mycket enklare att administrera ifall du har allt på en plats. Skapar du nya tabeller för varje butik, och kommer på när du är uppe i 30 butiker att du vill ändra en sak i alla butiker, så är det inte lika kul längre. :)
|
det är just den där sista biten som spökar för mig =)
men men, det får bli en tabell för varje sida. Och sen bygga en liten "motor" för att ändra alla tabellerna om det skulle behövas Just nu byggs en mall som kommer kopieras och moddas för varje sida.. så jag fär väl helt enkelt bygga en fil sen som ändrar tabellerna i mallen och sedan köra den på varje "unik" sida |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:12. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson