![]() |
Hej
Försäker få till ett formulär med 2 skicka knappar. 1. Spara och gå till startsidan 2. Spara och gå vidare till steg 2 Hur 17 gör man. Jag kör asp. |
Testa denna kod
<form name="theform" action="oops.htm" method="get"> <input name="one" value="type something here..."> <input type="submit" name="submit" value="first" onClick="document.theform.action='first.htm';"> <input type="submit" name="submit" value="second" onClick="document.theform.action='second.htm';"> </form> |
Släng in båda submit-knapparna som vanligt i din html-kod, sedan analyserar du (på serversidan) vilken av dem som användes vid submit. Bara en knapps värde skickas med vid submit så bara du anger ett namn och kanske ett värde för submit-knapparna är det enkelt att kolla vilken det var som användes.
typ Kod:
request.form("submit_startpage") |
Citat:
|
Citat:
|
Jag gjorde en blandning av de båda förslagen och fick till en lösning som går att använda på massor av olika sätt. Tack för tipsen.
<input name="kontaktaktpers" type="Submit" value="Skicka till mig" onClick="document.theform.action='kontakta.asp?avd elning=skicka_execute&mottagare=Anders> |
Serverside lösningen är snyggare. Då behöver inte besökaren ha javascript aktiverat.
|
Varför inte ha två Radioknappar som heter "Spara och gå till startsidan", respektive "Spara och gå vidare till steg 2" precis innan submit-knappen. Det måste ju va den allra enklaste lösningen istället för en massa javascript som folk lätt kan stänga av i sin browser.
|
Jag har byggt hemsidor länge.. jag skulle absolut gå på 2 st knappar och sköta det hela server side, det är snyggare grafiskt sett
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson