WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Formulär med två skicka-knappar (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21478)

HeavyHaze 2007-05-25 08:36

Hej
Försäker få till ett formulär med 2 skicka knappar.

1. Spara och gå till startsidan
2. Spara och gå vidare till steg 2

Hur 17 gör man. Jag kör asp.

Ungdebatt 2007-05-25 11:23

Testa denna kod

<form name="theform" action="oops.htm" method="get">
<input name="one" value="type something here...">
<input type="submit" name="submit" value="first" onClick="document.theform.action='first.htm';">
<input type="submit" name="submit" value="second" onClick="document.theform.action='second.htm';">
</form>

dAEk 2007-05-30 01:00

Släng in båda submit-knapparna som vanligt i din html-kod, sedan analyserar du (på serversidan) vilken av dem som användes vid submit. Bara en knapps värde skickas med vid submit så bara du anger ett namn och kanske ett värde för submit-knapparna är det enkelt att kolla vilken det var som användes.

typ

Kod:

request.form("submit_startpage")
resp.
request.form("submit_nextStep")

Om någon av dem innehåller ett värde vet du att det var den som användes för att skicka formuläret.

HeavyHaze 2007-05-30 09:38

Citat:

Originally posted by Ungdebatt@May 25 2007, 11:23
Testa denna kod
form name=theform action=oops.htm method=get
input name=one value=type something here...
input type=submit name=submit value=first onClick=document.theform.action=first.htm;
input type=submit name=submit value=second onClick=document.theform.action=second.htm;
/form

Tackar. Ska testa detta.

HeavyHaze 2007-05-30 09:39

Citat:

Originally posted by dAEk@May 30 2007, 01:00
Släng in båda submit-knapparna som vanligt i din html-kod, sedan analyserar du (på serversidan) vilken av dem som användes vid submit. Bara en knapps värde skickas med vid submit så bara du anger ett namn och kanske ett värde för submit-knapparna är det enkelt att kolla vilken det var som användes.
typ
Kod:

request.formsubmit_startpage
resp.
request.formsubmit_nextStep

Om någon av dem innehåller ett värde vet du att det var den som användes för att skicka formuläret.

Taxsi. Ska testa detta med.

HeavyHaze 2007-05-31 15:28

Jag gjorde en blandning av de båda förslagen och fick till en lösning som går att använda på massor av olika sätt. Tack för tipsen.

<input name="kontaktaktpers" type="Submit" value="Skicka till mig" onClick="document.theform.action='kontakta.asp?avd elning=skicka_execute&mottagare=Anders>

jonny 2007-05-31 15:32

Serverside lösningen är snyggare. Då behöver inte besökaren ha javascript aktiverat.

Micke_ 2007-06-04 10:28

Varför inte ha två Radioknappar som heter "Spara och gå till startsidan", respektive "Spara och gå vidare till steg 2" precis innan submit-knappen. Det måste ju va den allra enklaste lösningen istället för en massa javascript som folk lätt kan stänga av i sin browser.

melin 2007-06-04 10:39

Jag har byggt hemsidor länge.. jag skulle absolut gå på 2 st knappar och sköta det hela server side, det är snyggare grafiskt sett

HeavyHaze 2007-06-08 11:05

Citat:

Originally posted by melin@Jun 4 2007, 10:39
Jag har byggt hemsidor länge.. jag skulle absolut gå på 2 st knappar och sköta det hela server side, det är snyggare grafiskt sett

Japp, det var så det blev till slut!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson