WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Adsense betalar uruselt! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=21396)

mindgem 2007-05-21 20:30

Jag har kört adsense sen 2003 tror jag och det har gått lite upp och ner men senaste året så har procenten per 1000 klick blivit gradvis mindre. Nu är det totalt i botten, $0.48 CPM.

Antal besökare och antal klick är ungifär densamma hela året. Sidan har visseligen ändrat utseende men vafan, 89 buck för 4000 klick och 200.000 visningar är inte det lite väl snålt.

Är det någon annan som kan dela med sig info. Hur ser det ut Just nu gällande AdSense inkomst, hur såg det ut för 1 år sedan?

Om du skulle rekomendera EN annan konkurent till AdSense, vilken skulle det vara?
Tradedoubler är vansinniga. Jag ger dem kanske 1.000.000 visningar och 200.000 klick och för det får jag 80kr eller något löjligt som jag sen ska skatta på och få en bunt avdrag från Tradedoubler själva. Slutkrämen blir väl en korv med bröd.

mazada 2007-05-21 21:47

Min erfarenhet är oxå att tradedoubler reklam är totalt meningslöst att ha på sin sida om man vill göra pengar.

Men det har ju faktiskt väldigt mycket att göra med vad du har för reklam på din sida, vad du har för content om den har med reklamen att göra, hur reklamen är utformad, vad det är för något man gör reklam om och hur man placerar den. osv. osv.

Nicklas 2007-05-21 22:03

Låter som att du bara visar idiella annonser om du bara har tjänar 89 dollar.

grazzy 2007-05-21 22:21

a) Kolla om du visar massa PSAs. Om så är fallet, fixa mera content (text) på sidan för att hjälpa google visa relevanta annonser.
b) Fixa tradedoubler premium = du får betalt per klick.
c) Affiliate marketing är helt annorlunda än CPC. Du måste pre-sälja för att det skall ge nåt. Alltså - \\\"Hej, vi här på graffiticreator tycker att sprayburken berit är den bästa sprayen. Köp den här Jula\\\".

På d) svarar vi nej, det finns ingen konkurrent till google som betalar lika bra.

Edit: jo en sak till, tradedoubler utesluter inte att du kör adsense parallelt. Tvärtom så kompletterar de varandra bra.

mindgem 2007-05-21 23:00

Citat:

Originally posted by grazzy@May 21 2007, 22:21
a) Kolla om du visar massa PSAs. Om så är fallet, fixa mera content (text) på sidan för att hjälpa google visa relevanta annonser.
B) Fixa tradedoubler premium = du får betalt per klick.
c) Affiliate marketing är helt annorlunda än CPC. Du måste pre-sälja för att det skall ge nåt. Alltså - Hej, vi här på graffiticreator tycker att sprayburken berit är den bästa sprayen. Köp den här Jula.
På d) svarar vi nej, det finns ingen konkurrent till google som betalar lika bra.
Edit: jo en sak till, tradedoubler utesluter inte att du kör adsense parallelt. Tvärtom så kompletterar de varandra bra.

Tack för bra svar, här är några followups

a) Vad står PSA för? Menar du att jag ska fylla ut content med mer relevanta ord för att annonserna ska matcha bättre?
B Jag kör endast med payperclick med TD, suger ändå...för mig iallafall.
c) Här är jag inte alls med, kan du utveckla. När gör jag detta, för vem gör jag detta?
d) Jag misstänkte det, i februari 2001 fick jag 15000kr om dagen. Andra bullar än gårdagens $87.

grazzy 2007-05-21 23:34

PSA = Public service announcment = gratisannonser google visar när de inte hittar nåt relevant att visa. Du kan ställa in så att du istället visar en egen banner där.

Okey, jag har heller aldrig fått \"td\" att funka så bra, de andra leverantörerna är betydligt mera på hugget med bättre vilkor, zanox och cj. Det är ju fortfarande sales som gäller däremot.

Presell är a och o i affiliatemarketing. Med adsense skickar du bara iväg besökaren och glömmer den saken, men skall du sälja något så väger det tungt om webbmastern besökaren kommer från har rekommenderat produkten. Eller iaf talat väl om den. Jag skulle gissa på att ditt problem med adsense delvis hänger ihop med detta, i min värld är graffitikids oborstade slynglar som inte har några pengar och inte heller köper något online. Sånt där kan google se nuförtiden och då får du mindre betalt.

Du kan ju testa med lite andra annonsformer, text-link-ads.com (sälja textlänkar - det går att få ut rätt hyggliga stålar om du har mkt trafik och bra pagerank) eller adbrite.com (som adsense, fast folk köper din reklamplats specifikt) kanske fungerar bättre för just din sida (som är lite speciell).

Hjalle 2007-05-22 00:06

Alltså tar text-link-ads.com 50%!?! av text-länkarnas inkomster? Eller har jag missförstått det?

Det är ju en enorm summa.. 5% tycker jag skulle vara rimligt! :D

jomper 2007-05-22 11:37

Hur mycket tror du Google Adsense tar?

Timofey 2007-05-22 11:43

Citat:

Originally posted by jomper@May 22 2007, 11:37
Hur mycket tror du Google Adsense tar?

Vore väl möjligt att göra en sådan undersökning i mindre skala?

design.se 2007-05-22 11:59

Citat:

Originally posted by mindgem@May 21 2007, 23:00

d) Jag misstänkte det, i februari 2001 fick jag 15000kr om dagen. Andra bullar än gårdagens $87.

15000 kr om dagen? Läser jag rätt?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson