![]() |
Vi har precis fått igång vårt företag efter många många veckor av namnavslag. Idag fick vi vårt org.nr. Vi har startat ett Handelsbolag och har ett par företag som väntar på fakturor ifrån oss, men eftersom vi är väldigt okunniga vill jag ställa ett par frågor.
1. Vi registrerade oss igenom bolagsverket och skattemyndigheternas gemensamma sida, där kryssade vi i att vi ville ha f-skatt också. Idag kom papprena, dock endast org.nr, när får vi f-skatten och moms.nr, eller måste vi skicka efter dem själva? 2. För att vi ska kunna bokföra måste vi ha ett bokföringsprogram, men det kan vi inte skaffa förens vi fått pengarna ifrån fakturorna. Hur löser vi det smidigast? 3. Vi har köpt domänen till företaget privat, hur överlåter vi den till företaget? måste vi bokföra det på nått sätt? 4. Måste vi bokföra utskickad faktura så väl som inkommen? Och vad bokför vi det som? 5. Några andra tips ni har som kan hjälpa oss nu i början företagandet? Vi har hjälp ifrån lite olika håll, dock så fick vi igång företaget ganska olägligt och dem kan inte hjälpa oss just nu när vi behöver det. Vi är bra på det vi gör i företaget, det resterande måste vi lära oss |
1. Om ni fått ett org-nr så har ni en f-skatt.. ert org.nr räcker (moms reg.nr är för övrigt SE+Orgnr+01 - t.ex: SE123456123401
2. Bokför era fakturor när ni köpt in programmet (såvida ni inte har månadsvis redovisning till myndigheterna, isåfall bokför ni den manuellt på papper och lägger in den i programmet senare) 3. Låt företaget köpa den av er för samma pris som ni gav privat. Bokför det som vilken utgift som helst 4. Man ska bokföra alla pengar som rör sig in eller ut från företaget. Dvs en faktura ni ska betala bokförs när ni betalar den |
1: F-skattesedel måste finnas innan ni fakturerar. Det räcker inte med org-nr. Har ni lämnat preliminär självdeklaration så ring skatteverket och stöt på. Papprena blir ofta liggande. Har ni tid så gå upp för ett personligt besök.
2: Excel. 4: Om ni bokför enligt kontantmetoden (mindre företag) räcker det med att föra en lista över utskickade och inkommande fakturor. Annars måste ni bokföra leverantörsskulder och kundfodringar när ni får respektive skickar fakturor, och sedan boka bort dem mot in-/utbetalningar. |
2. Ni måste ju ha en viss likviditet i bolaget, dvs rena pengar i kassan. I princip alla företag måste hela tiden ligga ute med pengar och det är så verkligheten fungerar. (Beroende på lämnad kredittid och varulagersomsättningshastighet samt buffertkassa kan man räkna ut sitt likviditetsbehov. )
3. Överlåtelsen sker praktiskt genom att man kontaktar sitt ombud på deras blankett och meddelar att man vill överlåta. Loopia tar 110+moms för detta. Bokföringsmässigt bokför ni kostnaden till exempelvis Loopia på företaget och eventuellt årskostnaden också. Den bör dock bokföras före bytet då det var en tidigare händelse. Bokför den som vilken verifikation som helst som inträffat innan företaget startade. 4. Dubbel bokföring är begreppet du söker här. Det är starkt att föredra och inte så svårt att lära sig. 5 veckor på heltid, dvs 5poäng på universitet, lär en verkligen en hel del specialfall för bokföring i AB, vilket inte skiljer från HB nämnvärt. Gå en veckas intensivkurs eller köp en bra bok så lär ni er grunderna snabbt. 5. Starta-eget-kurs brukar ge svar på många frågor i början. En bra bok i externredovisning, dvs bokföring, tror jag ni kan behöva. Kör hårt! |
tack alla för bra svar. angående likviditet.. vi har massa jobb på ingång och det gäller bara för oss att få iväg första fakturan, efter vi fått in pengarna därifrån har vi kapital i företaget året ut nästan... Våra utgifter består av resor (tåg) i mellan, södra sverige.. det är vår störta utgift.
Jag ska till biblioteket imorrn och hämta den nyaste boken om bokföring och råplugga. Mer tipps och åsikter mottages gärna :) |
http://www.blinfo.se har alla böcker man behöver för att driva företag. Rekomenderas.
|
Citat:
|
Citat:
Det är mycket irriterande och jag råkade själv ut för det där i höstas. Ringde skatteverket och undrade när vi skulle få beslut om f-skatt och fick slutligen skicka in en ny blankett. Ett orgnummer har inget med F-skatt att göra. Citat:
|
Om man inte får f-skatt i samband med registreringen, varför har puckona en ruta för "Vill du ha f-skattesedel" i registreringen... asså myndigheter o andra storfräsare kan vara jobbiga ibland..
|
Det fungerar bara för registrering av enskild firma, tror jag.
Mycket idiotiskt, ja. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:44. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson