![]() |
Såg precis att Uppdrag granskning som börjar nu på SVT1 har ett intressant tema.
"Samhällsprogram. Del 15 av 21. Ungdomssajter på nätet är det hetaste på mediemarknaden just nu. Sajternas grundare blir miljonärer på löpande band, men frågan är på vems bekostnad? "Uppdrag granskning" tittar närmare på Apberget, en av de snabbast växande sajterna i Sverige, där minderåriga lockas att köpa saker via mobil och hemtelefon, trots att de enligt svensk lag inte får ingå avtal. Programledare: Janne Josefsson. Bredbild. Text-tv 199. Även 10/5 och 12/5." http://www.tv.nu/popups/11786724005978822-w.html |
Hur i hela världen kan det etiska rådet för betaltjänster påstå att det är tekniken som orsakar dessa problem? Tekniken skapar förvisso förutsättningarna för detta, men det är ändå de personer som driver dessa sidor och som marknadsför betaltjänsterna till minderåriga som ska hållas ansvariga.
|
Synd att de inte läser på lite bättre.. om föräldrar inte hade skrivit på vilka papper som helst utan att läsa dem så hade problemet aldrig funnits. Abbonemangsinnehavaren är betalningsskyldig. Punkt.
Detta problemet går dessutom att hantera, det finns spärrar samt saldotak hos såväl teleoperatörerna som mobilteleoperatörerna. Orsaken till problemet är i mina ögon slarv från abbonemangsinnehavarna. Källa till att det inte är barnen som ingår avtalen hittar ni här efter ett beslut från ARN: http://www.arn.se/praxis_referatiurval/van...anster/253/214/ |
"Guns dont kill people, people kill people"
|
Angående diskussionen om en ny lag som reglerar användandet av betaltjänster under en viss tidsperiod kan man undra om restriktionerna, saldotaken, är tänkta att ligga hos operatören eller om varje utvecklare själv på bästa sätt ska hålla koll på hur mycket användaren i fråga använder betaltjänsterna på sidorna.
I övrigt tyckte jag att det var 30 minuter gratis reklam för Apberget :) |
Citat:
För att kommentera sakfrågan så är föräldrarna ansvariga för sina barn (precis som Tobbe säger). Antingen sätter de spärrar på mobilerna eller så tillåter de att ungarna spenderar alla telefonpengarna på skit (min åsikt). Vilken förälder har inte råkat ut för ursäkten "jag hade inga pengar kvar på kortet"? De flesta antagligen men hur många av dem sen kontrollerar vad pengarna gått till? Uj vad några det blev kvar. |
Apberget killarna växte jag upp med när jag var yngre, riktigt duktiga människor!
Janne gick nog förlångt denna gång! |
Janne går alltid för långt.. han är lite för sensations-k*t imho.
|
Intressant program. Jag tycker att det var lite väl vinklat mot att försöka sätta dit Apberget som halv-kriminella utsugare av små-kids. Det är som sagt föräldrarnas ansvar att se till att det inte går att komma upp i sådana siffror och det finns sätt att stoppa det. Det känns som om denna diskussion redan har förts flera år sedan när det var inne att ringa till olika betalnummer.
Det vore intressant att se om detta är ett såpass utbrett problem som programmet utger det för att vara. Undrar om det är fler än de 2-3 personerna som kommit upp i en jättesumma. Dessutom låter det som om allt på hela apberget kostar pengar enligt reportaget. Jag tycker ändå att man måste se på reklamationsmöjligheterna för frågor som dessa. Det har blivit väldigt mycket lättare att köpa saker som inte ser ut att kosta vi tidpunkten, hur man skall göra har jag ingen aning om. Bra länk till reportaget: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=822625 (heja public service) |
Lösning på problemet för alla familjer!
1. Spärra betalnummer på deras hemtelefoner 2. Kontantkort till mobilerna |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson