![]() |
PHP+MySQL är ett tungt ämne tycker jag och mitt mål är att bygga ett Community system där man kan organisera medlems konton, samt möjligheter för medlemmar att lägga till och ta bort vänner osv.
Behöver boktips som visar hur man kan bygga ett Community typ Lunarstorm och MySpace. |
PHP: se.php.net
MySQL: dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/index.html |
Att bygga ett litet community som "funkar" = lätt... Att bygga ett litet commuity som är skalbart till lunar/myspace storlek = svårt. Med svårt menar jag, så svårt att det inte räcker med en bok för att nå kunskapen. Bättre att satsa på 1. grundläggande kunskap- 2. litteratur kring skalbarhet.
obs, jag är absolut ingen expert på området. Men jag vet att saker som databashantering, optimering osv, inte är några lätta saker om det ska göras korrekt. |
Glöm inte en bok om marknadsföring också ... .... ;)
|
Som Björn säger - att göra ett bra community är inget man läser sig till. Du börjar med att göra ett... Det kommer bli skitdåligt och när du är klar så kommer du inse det. "Fan vad mycket bättre det skulle bli om jag gjorde om det" kommer du tänka. Gör om det - och det blir fan så mycket bättre.
Känn så några gånger till... När du är inne på typ ditt femte community så börjar det bli nåt, sen putsar du lite på det i en halv evighet, sen börjar det bli lite klass på det hela. :) |
Citat:
|
Jag skulle nog läsa mer psykologi än teknik för att lära mig om community. Den som tror att ett community bygger enbart på teknik har en bit kvar :)
Ett community behöver kärlek och omtanke för att växa... teknik är bara första steget. |
hmm hade ingen aning om att tekniken för Community hantering var så komplicerat. Det har sett så banalt ut när man surfar runt på såna sidor.
Finns det isåfall nåt färdig byggt Community system som man kan köpa för att sen tweaka som man vill själv. Typ en motsvarighet till forumens betallösning vBulletin? |
Citat:
|
Coolt då behöver jag inte plugga på och lära mig Drupal :) By the way nån som har erfarenheter med Drupal är det nåt att satsa på?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:19. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson