EmilIsberg |
2007-05-03 14:20 |
Citat:
Originally posted by koFFiii@May 2 2007, 12:57
Jag har ett företag som håller på med webbutveckling och nu har jag fått i uppdrag att bygga en ny webbplats åt en kund. Kunden har redan ett webbhotell och ett domännamn. Jag har kommit överens med kunden att byta webbhotell, men hur går jag tillväga när jag ska peka om domänen? I detta fallet är det en .com domän, men vill även veta hur man sköter det på smidigt sätt om det skulle vart en .se.
|
.com-domäner så är det lite olika rutiner beroende på vilken registrar som det är i dagsläget, men normalt kan man se vart man ska vända sig genom en enkel whois på domännamnet. För .com-domäner (och andra generella domäner) gäller att den tidigare registraren måste tillhandahålla en auth-code om du även ska byta till en annan registrar, men om det bara ska bytas namnservrar så finns det oftast något webbgränssnitt för det. Hör med den nuvarande leverantören och den nya leverantören så kan de förhoppningsvis råda dig hur du gör det lättast.
För .nu-domäner så finns det två olika system. Det ena är att kunden är direktkund hos Nunames och då finns det en e-postadress registrerad där man kan få ut användaruppgifterna till och sedan logga in och ändra namnservrar. Alternativt är det registrerat via ett ombud (exempelvis Loopia) och då är det det ombudet som hanterar sådana saker.
För .se-domäner görs alla ändringar lämpligtvis via Domänhanteraren. Har den tidigare leverantören ställt sig som ägare på domännamnet (det kan man se i whois) är det den leverantören som behöver göra alla ändringar, men i övrigt är det ägaren, admin eller tech-c som alla kan göra förändringarna.
|