WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Factoring företag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20949)

Staffrec 2007-04-30 10:16

Hej,

Vi har ett företag som hjälper andra företag att marknadsföra sig på nätet. Vi har idag Kreditor som sköter våra fakturor då de även köper upp de och sköter påminnelse.

vi har ordervärde från 4900 kr till 20.000 kr ex moms. Kreditor jobbar hellre med mindre ordervärde och vi har en maxgräns på 10.000 klr ink. moms hos de idag.

Det smidiga med Kreditor är att man kan integrera deras system mot ordersystemet som vi använder.

Nu vill frågan:
Vi undrar nu vilka fler på marknaden finns det som kan jobba med samma tekniskalösningar som kreditor har. Ett krav är att det ska vara smidigt att integrera och att de köper våra fakturor omgående efter en kreditprövning via deras system. Även att de tillhandahåller kundtjänst skulle vara ett stort plus.

Hjälp gärna oss!

Tobbe 2007-04-30 11:47

kanske sveaekonomi.se kan vara något?

Staffrec 2007-04-30 12:25

Citat:

Originally posted by Tobbe@Apr 30 2007, 11:47
kanske sveaekonomi.se kan vara något?
Jag tror inte att Sveaekonomi har liknande lösningar som kreditor har.
Sveaekonomi som jag tror måste skickas via mail. Vi önskar en XML lösning.

roberthogberg 2007-04-30 12:32

Hej Staffrec!

De två jag kom på direkt som skulle kunna vara värt att kolla upp är AK Sverige och PayEx.
Kan inte gå i god för att de uppfyller din krav spec men de tillhandahåller iaf factoring och fakturaköp tjänster.

Mvh Robert Högberg

Tobbe 2007-04-30 13:46

Det står på sveaekonomis site att ni kan skicka faktureringsdatan som fil.. (kolla under "Fakturaservice och reskontraservice") så det skadar nog inte att slå dem en signal. Googlea i övrigt på factoring så bör du hitta ett flertal aktörer att diskutera en lämplig lösning med!

klein 2007-05-01 07:25

Finns massor med inkassobolag. Sälj inte fakturorna, utan anlita inkasso företagen när kunden inte betala, skaffa stenkoll på din kundreskontra.

Mickee 2007-05-03 23:02

handelsbanken finnans fakturatjänst använder vi i ena företaget där får vi 70% av beloppet in på kontot direkt dom fått kopior på fakturorna och en överlåtelsehandling. Har funkat smidigt hittils, dock så använder vi bara den tjänsten på fakturor över 100k.

Hur gör ni med outlösta postförskott? Med flera av våra produkter så hamnar fraktsumman på en bra bit över 600kr t&r. Helst hade jag vilja sälja dessa fakturona som jag fakturerar för outlösta paket då det tar mycket onödig energi och tid att försöka driva in.

Mickee 2007-05-03 23:35

Edit på förra posten: Handelsbanken finnans faktura tjänst är fakturabelåning där man får 70% direkt och resterande belopp efter x dagar

Staffrec 2007-05-04 11:45

Citat:

Originally posted by Mickee@May 3 2007, 23:02
handelsbanken finnans fakturatjänst använder vi i ena företaget där får vi 70% av beloppet in på kontot direkt dom fått kopior på fakturorna och en överlåtelsehandling. Har funkat smidigt hittils, dock så använder vi bara den tjänsten på fakturor över 100k.

Hur gör ni med outlösta postförskott? Med flera av våra produkter så hamnar fraktsumman på en bra bit över 600kr t&r. Helst hade jag vilja sälja dessa fakturona som jag fakturerar för outlösta paket då det tar mycket onödig energi och tid att försöka driva in.

Det låter fint,
Men vi skickar idag våra fakturor via XML-lösning. Det vi siktar in mot är ordervärde på minst 4.900 kr till 20.000 exklusive moms.
Vi riktar oss mot tjänstesektorn som är enskilda eller handelsbolag men även många aktiebolag och vi önskar ha en leverantör som godkänner dessa kunder. Denna leverantör skall godkänna dessa ordervärde på alla kunder som inte har några anmärkningar.

Nu till frågan:

Är det möjligt att hitta ett företag som uppfyller våra krav?

Lumpy 2007-05-04 22:13

kreditor tar ut 5-6 % i avgift (Exp. avg+ fact. avg) av fakturabeloppet inkl. moms
per faktura. Med 100% utbetalning 3 veckor i efterskott - avgifter.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson