WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Snapname-tjänst (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2083)

Marcus 2004-04-21 00:39

Någon som känner till vilka aktörer som redan idag erbjuder snapname-tjänster av .se-domäner? Vet att ämnet diskuterats tidigare här. Nu verkar tjänsterna av det här slaget däremot ligga i startgroparna hos flera aktörer på marknaden, däribland Loopia, som endast väntar på att vissa förutsättningar ska uppfyllas från NIC-se:s sida.

Redan nu finns dock alla möjligheter för den här typen av tjänst och därför undrar jag nu om ni känner till något ombud som har stöd för detta?

Skulle också vara väldigt intressant med ett ombud som skickar registreringar omedelbart efter ansökan från kunden (exempelvis efter betalning per faktura, i efterhand om domänregistreringen går igenom) då jag redan har gjort min egna bevakningstjänst av domäner som faller bort ur sin 'redemption period'. Möjlighet att göra domänansökan via email (ev. med PGP-identifiering) eller websida/liknande skulle då alltså vara en förutsättning.

Emil_P 2004-04-21 01:08

Jag vet inte om det finns några svenska tjänster som erbjuder detta, men både Pool.com och SnapNames.com har API som man kan använda sig av.

Marcus 2004-04-21 01:13

Citat:

Originally posted by MissDomain@Apr 20 2004, 22:08
Jag vet inte om det finns några svenska tjänster som erbjuder detta, men både Pool.com och SnapNames.com har API som man kan använda sig av.
jo, fast det var främst .se-domäner jag var ute efter att 'Snapnamea' (eftersom mitt system främst arbetar mot NIC-se:s redemption-register) och därför ett API hos ett svenskt ombud.

Ludvig 2004-04-21 13:03

Även vårt företag har undersökt möjligheten med förhandsbokning (sk. backorder) av .SE-domäner.

..och möjligheterna ser goda ut ;) Innan högsommaren är jag iaf. ganska säker på att liknande tjänster finns hos flera ombud.

Marcus 2004-04-22 00:05

Citat:

Originally posted by Boblink@Apr 21 2004, 11:03
Även vårt företag har undersökt möjligheten med förhandsbokning (sk. backorder) av .SE-domäner.

..och möjligheterna ser goda ut ;) Innan högsommaren är jag iaf. ganska säker på att liknande tjänster finns hos flera ombud.

är ni redan certifierat ombud, varför utvecklar ni inte ett eget system för det omedelbart? är ju inte direkt så att det behöver vara speciellt omfattande.

förstår inte riktigt varför det inte redan idag finns några ute på marknaden.. ska det vara så illa så man måste bli ombud själv för att kunna använda det. menmen, ska man få det som man vill brukar det ju vara bäst att göra det själv...

Ludvig 2004-04-22 00:37

Marcuss och övriga personer som är intresserade av en snaptjänst för .SE-domäner, vad har ni för specifika önskemål?

Det vore intressant att ta en närmare diskussion över telefon någon dag. Skicka telefonnummer med PM så ringer jag upp.

Thomas 2004-04-22 00:48

Min gissning

Det finns för många kaffedrickande ombud i förhållande till marknaden, så får man in ett önskemål om en "domänsnap" så ställer man klocka på 23:58, klockan 00:00:01 skickar man in den redan förberedda ansökan till nic.se.

Volymen .se domäner som är så litet att ett snappsystem är överflödigt vakna ombud finns det säkert massor av nu när det bara kostar 5k, det handrar ju inte om millisekunder som på .com marknaden.

Manuellsnap.com ;)

Min gissning

WN

Marcus 2004-04-22 01:01

Citat:

Originally posted by WN@Apr 21 2004, 22:48
Min gissning

Det finns för många kaffedrickande ombud i förhållande till marknaden, så får man in ett önskemål om en "domänsnap" så ställer man klocka på 23:58, klockan 00:00:01 skickar man in den redan förberedda ansökan till nic.se.

Volymen .se domäner som är så litet att ett snappsystem är överflödigt, det handrar ju inte om millisekunder som på .com marknaden.

Manuellsnap.com ;)

Min gissning

WN

Mina erfarenheter av 'snappande' när det gäller vissa "attraktiva" domännamn under .se är att det visst kan vara väldigt hård konkurrens och handlar om väldigt små marginaler och noga planerande.

Tycker inte riktigt det handlar om volymen just eftersom ett system som detta också skulle underlätta för support/registry-personal om det effektiviserades enligt önskvärda förutsättningar.

Möjligheterna att utveckla ett system för snappning som i teorin skulle fungera bra (och i praktiken förhoppningsvis likaså) skulle ju inte kräva speciellt stora insatser för att få det att fungera smidigt under vissa givna förutsättningar.

Thomas 2004-04-22 01:07

Citat:

Originally posted by marcuss@Apr 21 2004, 22:01
Mina erfarenheter av 'snappande' när det gäller vissa "attraktiva" domännamn under .se är att det visst kan vara väldigt hård konkurrens och handlar om väldigt små marginaler och noga planerande.
Det jag menar är att det går minst lika bra för mej att ligga och kolla "date'en på servern manuellt som för andra med en mjukvara, och när jag pratar volym så är det att ex snapnames skall regga 20 000 domäner på några sekunder när en "domaindrop" sker därav snacket om millisekunder, och där är inte "drop"en's tid känd och "drop"'en tar minuter på .com, .se är ju datumstyrt.

WN

Marcus 2004-04-22 01:27

Citat:

Ursprungligen postat av WN
Citat:

Ursprungligen postat av marcuss

Det jag menar är att det går minst lika bra för mej att ligga och kolla "date'en på servern manuellt som för andra med en mjukvara, och när jag pratar volym så är det att ex snapnames skall regga 20 000 domäner på några sekunder när en "domaindrop" sker därav snacket om millisekunder, och där är inte "drop"en's tid känd och "drop"'en tar minuter på .com, .se är ju datumstyrt.

WN

förvisso sant att det handlar om olika volymer och att en snap-tjänst under .se skulle ha andra förutsättningar pga datumberoende istället för klockslag.

att utveckla en automatiserad nattöppen registreringstjänst för .se handlar väl isåfall också till viss del om viljan skicka iväg en ansökan kl 00:00:01 istället för kl 08:00 samma dag. visst finns det ett antal ombud som redag idag jobbar med nattliga registreringar, men vad jag vet sker de mer eller mindre manuellt i ett eller annat led. det är mycket det man skulle undvika genom en tjänst a la snapname.

även automatiserandet av domänregistreringar för att få dem omedelbara skulle vara en klar förbättring för kunderna, till de alternativ jag känner till idag.

själva registrerandet av .se-domäner nattetid sker redan idag på de flesta(?) håll automatiskt enligt vissa rutiner vad jag förstår. att hitta det vinnande konceptet för att få igenom en registrering gentemot dessa andra skulle väl antagligen vara det största problemet.

nåja, återstår att se vad som händer på den fronten. enda rätta är väl att själv bli ombud. någon som har uppfattning om hur mycket depositionen brukar ligga på vanligtvis? förekommer summorna 30 000 även i praktiken?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson