![]() |
Hejsan!
Jag står just nu i startgroparna för att börja programmera på ett nytt webbprojekt dock ställer jag mig samma fråga som alltid, ska jag programmera det i asp eller php? Så nu tänkte jag fråga er hur ni brukar tänka då ni ska välja språk för en hemsida? Jag har fått för mig att större och mer krävande sidor kör man på asp eftersom php inte klarar av samma belastning, något som kanske inte alls stämmer men något jag har fått för mig. Projektet jag tänker börja med kommer att kräva rätt mycket utrymme, men behöver även en stabil plattform att stå på så att det inte kraschar stup i kvarten. Ge lite tips och idéer hur du tänker då väljer programmeringsspråk! |
jag går på det jag kan bäst.. alltid
|
Jag kan bara PHP så jag kör på det. Men fungerar det för sidor som digg.com så tror jag inte du kommer ha några problem. http://www.oreillynet.com/onlamp/blog/2006...y_and_perf.html
|
Sedan PHP 5 kom till världen så kan PHP mäta sig med andra OO-språk (vilket i sig är en stabilare grund att stå på) så numera funderar jag inte på vilket språk jag ska använda utan jag kör på det jag är bäst på.
|
okej, om vi väljer att se det prismässigt, hur mycket sparar man på att programmera en relativt stor sida i php mot asp.net? Om vi ser till ett vanligt webbhotells abonnemang och en där man själv måste stå för licensen, hur mycket kostar en licens?
Fördelar respektive nackdelar mellan språken? |
gäller det licens för server-mjukvara så är php bättre då den mjukvaran är gratis
asp och asp.net kräver ju windows och det vet vi alla är inte gratis rent prestandamässigt spelar det mindre roll tror jag, även om du iofs kan få en server att rulla med linux (etc) på en "sämre" maskin än t.ex win2003 adv. server |
Min erfarenhet som systemutvecklare i både PHP och ASP.NET, är att en riktigt stor webbapplikation som kräver en flerskiktad lösning går mycket fortare att utveckla i ASP.NET.
Nackdelen är att du får med dig ett tyngre "ramverk" som måste fyllas med innehåll för att komma igång. Plus Microsofts envisenhet om att propsa på MS SQL Server genomgående i hela .NET. Längre startsträcka men högre höjder helt enkelt, om man får våga sig på en analogi. |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson