WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Bärbar eller stationär (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20734)

HenSod 2007-04-20 11:52

Jag måste köpa ny dator inom kort då min nuvarande (stationära) dator håller på att gå ur tiden. Jag använder datorn huvudsakligen till att jobba med och främst då webbutveckling, men även programmering i Visual basic och Visula basic kräver ju rätt mycket av datorn. Anledningen till att jag vill ha en bärbar dator är att jag vill kunna komma åt Internet och mina program när jag t.ex. är bortrest. Så jag skulle behöva lite hjälp från er. Vilket är det mest optimala för mig, bärbar eller stationär dator? Är det bra att ha en bärbar som en arbetsstation för sådana arbeten som jag utför?

melin 2007-04-20 12:17

bärbar.. men ha tangentbord och skärm etc att koppla in i den när du är hemma för en bekvämare arbetsställning

Seattlegrunge 2007-04-20 12:29

Jag har själv både bärbart och stationärt. Bärbart för att använda när man är bortrest eller på kundmöten.

Stationärt sitter jag alltid på hemma och föredrar just detta iom att det är billigare och enklare att uppgradera en stationär när det väl behövs. Går något sönder, t ex en DVD/CD-brännare, så är det enkelt att gå ner till datoraffären och köpa en ny för en spottstyver. Vill man uppdatera ljud/grafik är det enkelt att göra själv. Vill man sätta i mer minne eller hårddisk, så är det enkelt avklarat. På en bärbar är allt detta både knepigare (garantin försvinner, vilket man kanske inte är lika rädd för på en stationär) och dyrare.

HenSod 2007-04-20 12:35

Jag önskar att jag kunde ha en stationär på kontoret och en bärbar när man är ute och reser. Det skulle vara det optimala, men tyvärr har jag inte de pengarna och måste därför försöka bestämma mig för ett alternativ.

Jan Eriksson 2007-04-20 13:02

När jag införskaffar min nästa maskin så blir det en bärbar med en dockningstation på kontoret. Använder Visual Studio, Adobe CS etc och det borde inte vara något problem att köra. Personligen kommer jag välja en bärbar med stor skärm (20") och 2Gb i ram. Skulle ha valt detta tidigare men jag hittade ingen möjlighet att ha två externa skärmar då så det blev en stationär.

Seattlegrunge 2007-04-20 15:21

Hensod, om du inte har möjligheten att ha en av varje, så skulle jag rekommendera en kraftfull bärbar, trots att det är lite dyrare att uppgradera och svårare att pilla med själv.

grazzy 2007-04-20 15:36

Om man skall välja så välj stationär såvida du inte har extrem nytta av en bärbar.

Större skärm, större tangentbord, bättre ergonomi osv.

Jag har en av varje eftersom jag rör lite på mig (och har möjlighet att ha flera datorer så klart :P) men skulle jag behöva välja är en stationär den som ger mig bäst kvalitet på mitt arbete.

En släpbar bärbar gör ingen glad.

Seattlegrunge 2007-04-20 18:43

Grazzy... om det nu är så att en bärbar är smidigare för att man vill vara någorlunda mobil ibland, då är det enkelt att skaffa större skärm, större tangentbord, bättre ergonomi osv...

;)

melin 2007-04-20 19:12

exakt.. bara koppla in skärm, tangentbord etc när man är hemma.. på så vis har man en stationär och bärbar i samma (iaf hemma)

Pewa 2007-04-24 09:55

Har kört med enbart bärbar det senaste året och det har fungerat bra. Har ingen extern skärm men t-bord och mus, är i köpartagen av skärm också.

Skönt att kunna ta med sig datorn, passa på att jobba lite på tåget eller hotellrummet.

Hade jag haft några tusen över hade det blivit en stationär till hemmet också, varför inte en mac? Dom verkar sköna att arbeta på allmänt..

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson