Citat:
Originally posted by xpat@Apr 20 2007, 08:25
Jag tror inte på poison words. Särskilt inte att det skulle göra att man föll i serparna bara för att man kör dem i titeln på en sida.
|
Själv har jag provat runt lite och märkt att även ord som "köp", "handla" och annat som relaterar till att sidan säljer något ger en negativ effekt i serpsen. De här orden är absolut inga poison-words enligt den gamla skolan, men påverkar vad jag har märkt. Google är ju framför allt en sökmotor för att hitta information, och därför är det inte helt orimligt om webbutiker diskrimineras (dock rankar ändå många butiker bra, eftersom de ofta är kända eller har mycket kapital att röra sig med). Statistiskt sett används Google för att leta information. En användare som söker på "fiskmås" vill med största sannolikhet hitta information om fiskmåsar och inte köpa en sådan. Det vore därför helt rimligt att Google försöker leverara de resultaten som användaren förväntar sig - dvs information.
Sen tror jag ine att det är enskilda ord i Titel-taggen som avgör om Google bektraktar sidan som en ebutik eller ett uppslagsverk. Där gör sökmotorn förmodligen en betydligt djupare analys av sidans innehåll.
Exemplet med fiskmåsen var bara ett exempel - orkar inte ta en diskussion om att folk inte brukar köpa fiskmåsar. Välj ett annat ord om ni inte gillar ordet fiskmås.
|