WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Dåligt med avslut (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20708)

Clintan 2007-04-19 10:58

Vi driver en nyöppnad webshop med inriktning på kläder. Vi vet att våra priser är helt rätt. Sidan kanske inte är
den mest upphettsande (osCommerce) , men eftersom priser är så bra så tyckte vi inte det skulle ha någon avgörande betydelse i initialläget.
Våra avslut ligger på 0,003% vilket ju är löjligt dåligt. Vi har inte så väldigt mycket besökare eftersom vi inte börjat marknadsföra siten så hårt ännu. Men jag har läst att avslut brukar ligga på iaf 0,5-1,0% vilket ju vi är långt ifrån.

För tillfället erbjuder vi bara kortsbetalning från 2Checkout, men eftersom man registrerar sig innan man betalar så verkar det inte vara detta som är "hindret".

Finns det någon vänlig själ här som kan komma med något gott råd?

Sidan det gäller är www . clintstore . com

:blink: Sorry, hjärnan hänger inte riktigt med. Tråden skulle väll egentligen ligga under Feedback..

Svenne 2007-04-19 11:13

Vad har ni för in-trafik till sidan? Vart kommer de ifrån? Är det rätt målgrupp som kommer osv. Har ni analyserat om det är vissa inlänkar som ger mer avslut än andra. Kanske ni kan spåra avslut kopplat till inlänk och därigenom fokusera er verksamhet bättre?

Unispel 2007-04-19 11:40

Nya sidor har inte bara färre besökare utan också en lägre andel avslut.
Det gäller att bygga upp ett eget varumärke för hemsidan. För er verksamhet är detta extra viktigt då en ny sida med låga priser på kända varumärken lätt kan misstänkas för att sälja kopior. Är butiken sedan inte helt klockrent designad och saknar vissa vanliga betalningsmetoder (främst postförskott) så är uppgiften ännu svårare.
Nu vet jag inte hur länge ni har haft öppet men man bör också tänka på att det ofta tar en stund från att man först ser en vara tills man gör köpet. Många av de besökare som ni nu registrerar återkommer eventuellt om några månader för att handla.
Sortimentet är också sådant att det antagligen leder till färre avslut. Kläder är erkänt svårt att sälja på nätet.

Bygg alltså ett varumärke för siten, designa den bättre (viktigt för en site som säljer kläder) och lägg till betalningsmetoden postförskott.

b_andersson 2007-04-19 12:11

Ett enbart erbjuda kortbetalning för en ny-öppnad butik är nog inte den bästa lösningen. En kund öppnade en butik i OSC i höstas och erbjuder PF, kort & internet-bankbetalning via payer och ca 80% av hans kunder väljer PF, dock så ökar kortbetalningarna hela tiden.

/edit:

När vi tog bort kravet på registrering i OSC så ökade antalet beställningar kraftigt.

//Björn

end 2007-04-19 13:18

Om du har under 10-20 besökare per dag (mät ej detta med webalizer) så funkar inte procentsatserna, det är ett för litet underlag.

Utlands betaltjänst är nej nej, så är det bara. Vi har några kunder som försökt köra med Paypal och det har aldrig fungerat. Som någon skrev ovan så är det viktigt att erbjuda postförskott, samt kortbetalning och då en svensk lösning. Tänk också på att ni kan i princip göra vad som helst med sajten men utan besökare kommer ni ingenstanns. Att öka konverteringsgraden är mycket svårare (förutom det mesta basic då) än att öka antalet besök.

2cool4school 2007-04-19 13:34

Tapefailure.com öppnar snart,

Det är typ et statistikprogram där du kan följa användarens besök på din sajt, genom en videofilm. Läs mer på idg, http://www.idg.se/2.1085/1.102364

Clintan 2007-04-19 13:56

Citat:

Originally posted by b_andersson@Apr 19 2007, 12:11
Ett enbart erbjuda kortbetalning för en ny-öppnad butik är nog inte den bästa lösningen. En kund öppnade en butik i OSC i höstas och erbjuder PF, kort & internet-bankbetalning via payer och ca 80% av hans kunder väljer PF, dock så ökar kortbetalningarna hela tiden.

/edit:

När vi tog bort kravet på registrering i OSC så ökade antalet beställningar kraftigt.

//Björn

Problemet är att vi inte ligger i sverige, jag vet inte om det går att lösa ändå. Annars kanske vi kan låta företaget i sverige som har hand om distrubutionen av paketen att även kunna sköta postförskott. Har själv reflekterat över att folk kanske är tveksamma till att beställa från en okänd shop på nätet och betala med kort.

Dock vet ju inte kunden att kortbetalning är den enda betalmöjligheten innan den registrerat sig.
Kan inte fatta varför registreringen är sån hinder för kunden. Den gör ju den först när den ska betala, och då måste den ju ändå ange vart den vill ha sitt paket skickat...

Clintan 2007-04-19 14:00

Citat:

Originally posted by end@Apr 19 2007, 13:18
Om du har under 10-20 besökare per dag (mät ej detta med webalizer) så funkar inte procentsatserna, det är ett för litet underlag.

Utlands betaltjänst är nej nej, så är det bara. Vi har några kunder som försökt köra med Paypal och det har aldrig fungerat. Som någon skrev ovan så är det viktigt att erbjuda postförskott, samt kortbetalning och då en svensk lösning. Tänk också på att ni kan i princip göra vad som helst med sajten men utan besökare kommer ni ingenstanns. Att öka konverteringsgraden är mycket svårare (förutom det mesta basic då) än att öka antalet besök.

Tyvärr är det bara något över detta vi ligger i besökarantal.

Vi har försökt lägga till paypal (även om detta inte verkat funka för era kunder), men tyvärr passar inte våran företagsstruktur dom då vi har företag i ett land och bankkonto i ett annat...

Vet inte om man kan få en svensk kortbetalning när man inte finns i Sverige...

Clintan 2007-04-19 14:05

Citat:

Originally posted by Unispel@Apr 19 2007, 11:40
Nya sidor har inte bara färre besökare utan också en lägre andel avslut.
Det gäller att bygga upp ett eget varumärke för hemsidan. För er verksamhet är detta extra viktigt då en ny sida med låga priser på kända varumärken lätt kan misstänkas för att sälja kopior. Är butiken sedan inte helt klockrent designad och saknar vissa vanliga betalningsmetoder (främst postförskott) så är uppgiften ännu svårare.
Nu vet jag inte hur länge ni har haft öppet men man bör också tänka på att det ofta tar en stund från att man först ser en vara tills man gör köpet. Många av de besökare som ni nu registrerar återkommer eventuellt om några månader för att handla.
Sortimentet är också sådant att det antagligen leder till färre avslut. Kläder är erkänt svårt att sälja på nätet.

Bygg alltså ett varumärke för siten, designa den bättre (viktigt för en site som säljer kläder) och lägg till betalningsmetoden postförskott.

Angående kopior så har vi disskuterat detta, allt är orginal och absolut inga kopior. Vi kom dock fram till att om man verkligen propsar på att det är orginal kan det ju ge motsatt effekt. kunden kan kanske bil misstänksam om man måste gå ut och just säja att det är orginal...

Inga andra siter vi sett går ju ut och säjer att "Vi säljer orginal" utan det är ju givet tycker man, om man inte skriver att man "säljer fina kopior"...
Här kanske vi får tänka om och skriva i FAQ att det verkligen är orginal.

Clintan 2007-04-19 14:08

Citat:

Originally posted by Svenne@Apr 19 2007, 11:13
Vad har ni för in-trafik till sidan? Vart kommer de ifrån? Är det rätt målgrupp som kommer osv. Har ni analyserat om det är vissa inlänkar som ger mer avslut än andra. Kanske ni kan spåra avslut kopplat till inlänk och därigenom fokusera er verksamhet bättre?
Trafiken är som sagt inte så stor, dom som kommer in är dock helt rätt målgrupp. Om man kollar på statestiken så kommer besökarna från mode relaterade sidor eller på relaterade sökningar på google.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson