WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Att bli bestulen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2043)

monopro 2004-04-15 23:08

En märklig sak hände förra månaden. Jag sökte på google för att kolla hur en av mina sajter ligger till. Till min förvåning (förvirring) hittade jag en sajt med min design, och som sålde mina produkter. Killen som driver sajten påstår att han har köpt rättigheterna till sajten och produkterna (skripter) på e-bay. Han vägrande ta bort sajten, men efter att jag hotat (bluffat) med ett (fejkat) brev från en advokat så la han ned sajten.

Sen hittade jag en person som använder mitt namn och mina produkter för att marknadsföra sig själv. Han har skrivit att produkten är populär och han installerar den för endast $40 (jag säljer den för $29 inkl. installation).

Smickrande förvisso, men enormt frustrerande. Den senare personen besvarar inte mina mejl. Och råd med advokat har jag inte.

Nån som har råkat ut för nåt sånt?

Johan G 2004-04-15 23:13

fö titeln advokat är en skyddad titel, att utge sig för att vara det är straffbart...
dito skriva i någonsnamn...

monopro 2004-04-15 23:39

Citat:

Originally posted by jgul@Apr 15 2004, 20:13
fö titeln advokat är en skyddad titel, att utge sig för att vara det är straffbart...
dito skriva i någonsnamn...

Alright, så här gick det till:
Jag skrev till vederbörande att jag hade kontaktat advokat (lögn) och att om han inte plockade bort sajten skulle jag gå vidare med rättsliga åtgärder (bluff). Jag bluffade och ljög. Högst moraliskt tvivelaktigt från min sida förvisso men jag kan inte se att jag skulle strida emot gängse praksis eller lagen.

Eller?

Johan G 2004-04-15 23:42

oki viss skillnad mot
Citat:

ett (fejkat) brev från en advokat..

Max 2004-04-16 00:37

Citat:

Originally posted by monopro@Apr 15 2004, 20:08
Nån som har råkat ut för nåt sånt?
Ja, jag var med om samma sak. Ett etablerat företag (inom nischen) tog vår design, våra texter, tom vår kod (de kopierade helt enkelt vår sajt rakt av och bytte sedan lite logos mm).
Jag lät dock en riktig advokat skicka ett brev där alla lagbrott och möjliga påföljder räknades upp och med några dagars tidsfrist innan sajten skulle tas ner för att vi inte skulle polisanmäla. Den kom ner innan tidsfristen gått ut med någon lam förklaring att det måste varit deras webbyrå som gjort det av misstag...

Otroligt fräckt och irriterande. Vi fick lägga några tusenlappar på advokat, men det var det absolut värt.

De har fortfarande kvar en "kommer snart" länk från sin hemsida som jag kollar emellanåt...

Susanne 2004-04-16 03:09

Det är ju enkelt att kopiera client-side kod som HTML och JavaScript, men hur lätt är det att kopiera serverside-kod egentligen? Ska det gå att göra överhuvudtaget? För det var väl även serverside-kod som ni blev bestulna på?

Standout 2004-04-16 10:14

Citat:

Originally posted by susja@Apr 16 2004, 00:09
Det är ju enkelt att kopiera client-side kod som HTML och JavaScript, men hur lätt är det att kopiera serverside-kod egentligen? Ska det gå att göra överhuvudtaget? För det var väl även serverside-kod som ni blev bestulna på?
De har kanske köpt scriptet en gång och säljer det nu vidare?

Emil_P 2004-04-17 01:36

Jag läste om amerikansk kille som också blev "bestulen", då var det hans webbhotell som tyckte att hans idé var bra och snodda allt direkt från hans webbhotell-konto.

Max 2004-04-17 11:48

Citat:

Originally posted by susja@Apr 16 2004, 00:09
De som kopierade vår sajt, som är gjord i asp, kopierade sidorna som html. Det jag menar med att de kopierade "koden" var att de tagit den html som kommer ut av asp-sidorna mer eller mindre rakt av. Det viktigaste för oss var dock innehållet som tar mycket tid och kraft att sammanställa.

Server side kod går mig veterligen bara att kopiera om man har säkerhetsinställningarna fel i webservern.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson