![]() |
Finns det någon sida som kan mäta "upptiden"på en server? Jag behöver inte bli varnad när den ligger nere, bara att jag kan gå tillbaka för att se hur mycket sidan har legat nere.
|
alertra.com fungerar bra, ger fin statistik.
|
|
Citat:
Mitt tips är att dra upp en mrtg / hitta nån som kör mrtg och lägga in ett ping-script i mrtg-configurationen som körs var femte minut tex, då får man både svarstid och uptime i fina grafer. ---- mrtg.cfg ---- Title[sunet.ping]: Ping for ping.sunet.se Maxbytes[sunet.ping]: 100000 Options[sunet.ping]: gauge,growright Target[sunet.ping]: `/usr/bin/mrtg_ping.pl ping.sunet.se` PageTop[sunet.ping]: <H1>Ping statistics</H1> YLegend[sunet.ping]: response time kMG[sunet.ping]:u,m ShortLegend[sunet.ping]: s Legend1[sunet.ping]: avg. Legend2[sunet.ping]: max LegendI[sunet.ping]: avg.: LegendO[sunet.ping]: max: ----------- -----mrtg_ping.pl---- #!/usr/local/bin/perl $host=@ARGV[0]; $c="ping -c 10 $host"; $avg=$max=0; open(PI,"$c|"); while(<PI>) { if (/round-trip.*? \d+\.\d+\/(\d+\.\d+)\/(\d+\.\d+).+? ms/g) { $avg = $1; $max = $2; } } $t = `uptime`; $t =~ /up(.*?),/; $uptime = $1; $uptime =~ s/^\s*//g; $avg*=1000; #sekunder $max*=1000; #sekunder print "$avg\n"; print "$max\n"; print "$uptime\n"; print "$host\n"; ----------- Varken vackert eller fagert, men grafer blir det :-) |
Schysst script!
Man kan ju köra wget om ping är avstängt med. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson