WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Falsk e-post i omlopp (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=20281)

H@nsson 2007-03-28 16:37

Citat från swedbanks hemsida:
Falsk e-post i omlopp
2007-03-28
Ett falskt e-postmeddelande i Swedbank och Sparbankernas namn om ett kritiskt fel i SSL-protokollet har skickats till personer i Sverige. Har du fått det falska e-postmeddelandet råder vi dig att ta bort det från datorn utan att öppna det.

Det är med en skum EXE fil i mailet.... så se upp

Jar precis själv fått detta mailet,,, säkert många av er oxå...

Har tagit en printscreen se länk:

Swedbank bluff

H@nsson 2007-03-28 16:39

Oj då såg att detta redan hade tagist upp i Off Topic...
ja ja man kan inte vara nog försiktig!!!

Alex 2007-03-28 20:41

61.138.137.10
81.95.148.244

Är ip-nummer som Exen försöker ansluta mot...

melin 2007-03-28 21:26

61.138.137.10 spårade jag nånstans bort i kina..

81.95.148.244 spåras till rbnnetworks.com - surfar man in där hamnar man på localhost :P

patrikweb 2007-03-28 22:45

Är man så dum så man kör något program som är bifogad så får man skylla sig själv.

guran 2007-03-28 23:20

Stavfelen är inte fler eller konstigare än vad stavningen ser ut i brev från alla möjliga företag och deras hemsidor i dagens Sverige.

Däremot är språket lite väl "barnsligt".

bjoahl 2007-03-29 15:33

Det är väl inte en allt för vild gissning att det inte bara handlar om att utnyttja Swedbanks varumärke utan också är någon slags phisingvariant mot konton i Swedbank. Ordet "förnyelser" ser ut som en ordboksöversättning av ordet "upgrades" så det är möjligt att det handlar om personer med ett annat modersmål än svenska.

Varför man väljer Swedbank vet jag inte, kanske har man hittat någon svaghet i deras system.

Kan inte polisen sätta P för det där rätt enkelt? Det måste ju bara vara att följa pengarna hela vägen till Olle...

Storen 2007-03-29 15:39

Citat:

Originally posted by bjoahl@Mar 29 2007, 14:33
Det är väl inte en allt för vild gissning att det inte bara handlar om att utnyttja Swedbanks varumärke utan också är någon slags phisingvariant mot konton i Swedbank. Ordet "förnyelser" ser ut som en ordboksöversättning av ordet "upgrades" så det är möjligt att det handlar om personer med ett annat modersmål än svenska.
Varför man väljer Swedbank vet jag inte, kanske har man hittat någon svaghet i deras system.
Kan inte polisen sätta P för det där rätt enkelt? Det måste ju bara vara att följa pengarna hela vägen till Olle...

Har du missat "Nordea-mailen"?

-Detta är precis samma sak...

Roosweb 2007-03-29 15:58

Sådant här kan man ju inte gå på, och skickas ut till mig som inte för det första ens använder mig av Swedbank när jag handlar online, kör jämt postförskott ;)

wizzo 2007-03-30 09:34

Hur fick dem tag på Swedbanks kunders emails egentligen?

Citat:

Tror inte det, som kund hos f.d. FSB sen jag var 1 år ville inte ens min egen bank ge uppgifter om vart mina egna transaktioner tog vägen. Då transaktionerna hos SB oftast bara tillåter kryptiska 8.3 filformat långa kommentarer typ.
Så man glömmer bort vart man handlat nånstans liksom och vill bekräfta att det är korrekta köp men icke.
Dem säger att det är sekretess nånting inte ens ägaren av kontot får veta vart pengarna tar vägen. <_<

Tror inte polisen får bättre lycka än jag som ägare av ett konto, speciellt inte i det perfekta rättssystem som Sverige är känt för. :rolleyes:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson