![]() |
Hejsan,
jag försöker lära mig hur man på bästa sätt kan relatera kategorier samt flera underkategorier till varandra i en mysql databas. Man ska t.ex. kunna navigera till: *Kläder->damkläder->byxor-> storlek42/44 (byxor i storlek42/44 som finns i databasen visas.) *Hemelektronik->Förstärkare, stereo (förstärkare och stereon skall visas) *Mobiltelefoni & Tele->Sony Ericsson (sony ericsson telefoner skall listas) *Datorer -> Bärbara datorer -> dell (samtliga dell datorer skall visas) *antik och design -> ikoner (samtliga ikoner som skall visas.) jag vet ju självklart hur man listar dessa data t.ex. dell datorer, byxor, ikoner. mitt problem är att jag inte vet hur jag ska lägga upp detta i databasen och relatera de till varandra på bästa sätt. jag vill ju självklart ha så att indexeringen i databasen blir så effektiv som möjligt. förslag på hur jag kan lägga upp detta? /tacksam för all vägledning, mvh zilveer |
Kod:
id | sub | title |
hejsan,
tack för svar. jo det var precis så jag menade. hur blir det med indexeringen om man väljer att bygga upp den som du visade? jag fick ett annat svar då jag postade den i ett annat forum: ----------------- Gör en "kategori" tabell där du matar in alla olika kategorier. Ha där en kolumn som t.ex "parent_id", alltså något i stuk med: category_id - category_name - parent_id 1 - Datorer - 0 2 - Bärbara datorer - 1 3 - Dell - 2 4 - HP - 2 Alltså, kategorier med parent id 0 är huvudkategorier sen följer subkategorier som pekar på vilken kategori den tillhör. Och sen får du ha en category_id på varje produkt, alternativt en egen tabell om samma produkt ska kunna förekomma i flera kategorier. ------------------ vilket är det bästa sättet att bygga databasen på? |
skulle du kunna visa med php/mysql kod hur du får ut output:en?
tack för all vägledning |
Jag hade en gång en fin liten kodsnutt för att skriva ut en sådan sak men vet inte vart den tog vägen. Postar den här om jag råkar hitta den -- tills vidare får du lära dig lite SQL. Nu har jag förklarat hur du lättast bygger upp det och det kvarstår bara att skriva ut det precis som vi vill ha det.
|
Citat:
Nåväl, jag googlade lite snabbt och fann följande länk: http://www.sitepoint.com/article/hie...-data-database Jag har inte läst igenom ovanstående länk, men förhoppningsvis får du ut någonting av den. |
fors:
jag förstod inte det som så. tack för länken, ska ta en titt |
Citat:
|
min funktion: hämta poster som hör till IDnr=0
sql är nu: hämta alla med subID=IDnr kör sql skriv ut resultat kör funktion: hämta poster som hör till IDnr=ID slut på funktion nåt sånt där.. plocka fram alla som har subID 0.. för varje träff gå in och gör samma sub-rutin igen men plocka nu ut alla som har samma subID som det ID du nyss sprang på |
Men då blir det flera frågor mot databasen... kan man inte hämta alla kategorier, sen lägga dem i en array, och därifrån hantera datat. Loopa genom den och gör precis som du sa där melin.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:42. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson