WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bygga själv eller använda moduler? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=2001)

bjornstrom 2004-04-09 10:22

Påstående: Alldeles för många startar sajter för att lära sig hur man programmerar, testa sina kunskaper och pröva nya tekniska lösningar. Allldeles för få fokuserar på målet med sajten och är beredda att kompromissa genom att använda färdiga lösningar som man modifierar för sina ändamål.

Motivation: Jag hör hela tiden om folk som skapar egna internetforum, bygger templatessystem, gallerier, webshoppar och annat som redan finns färdiga att köpa/ladda ner för småpengar. Man lägger enormt mycket energi och tid på kodning och planering - "content fixar man sen" men i slutändan ägnar man all tid åt buggfixar.

Debattera - har jag fel eller rätt? Motivera!

digiArt 2004-04-09 11:19

Du har rätt till viss del. Det är billigare att ladda ner eller köpa färdiga (ibland), det är också många som börjar bygga saker för att lära sig koda.

Men ibland så kan det vara effektivare att koda själv eftersom modifiering till ens egna behov kan ta oerhört lång tid, man måste då sätta sig in i en hel massa kod som emellanåt kan vara fantastiskt rörig.

Dessutom är många gånger (inte alltid) de billighetslösningar som står att finna väldigt ineffektiva och har många brister i kodningen.

Ska man på ett snabbt och enkelt sätt kasta upp ngt bara för att få det att rulla, kör på färdiga lösningar. Har du särskilda behov kan det vara mer ekonomiskt och effektivt att koda själv.

Så kontentan är: det är helt beroende på syftet och behoven som styr vilket man väljer, som så mkt annat här i världen.

ZN 2004-04-09 12:37

Håller med digiArt, visst finns det mycket färdiga lösningar, men även om man hittar hundratals varianter av samma sak så kanske det är något som saknas eller så är koden katastrofalt dålig, antingen ur säkerhetssynpunkt eller om man ska ändra i den då den kan va väldigt svår att följa. Jag har köpt en applikation en gång, ett affiliateprogram för att det såg väldigt bra och proffsigt ut, men när jag väl fick det så va koden riktigt ologisk och svår att tyda, så för att göra dom där småändringarna samt att översätta till svenska så tog det betydligt längre tid än det behövts.

Christian 2004-04-10 10:47

Jag har alltid argumenterat för att använda färdiga lösningar för "bröd och smör" rutiner och koncentrera sina krafter på det unika. Varför skriva ett nytt forum eller webmail eller nyhetsrutin igen när det redan finns.

Sen är det naturligtvis en avvägningsfråga mellan målsättning, tid, och kunskaper. Men jag tycker att man alltid ska utreda om något liknande finns innan man börjar koda eget.

Citat: "Billigt, bra, snabbt; välj två!"

FredrikMH 2004-04-14 00:51

Hur ska man annars lära sig? Läsa bok och göra exempel? Skoj.... Jag läser inte mer än vad jag behöver och det är psykiskt knäckande för min del att läsa en programeringsbok på 1000 sidor för att få en hum om hur det fungerar. För det är just att skapa själv som man lär sig mest utav. Så är det ju med allting. Sen är det för optimeringens och administrationens skull som man kanske kodar sitt eget även om det finns färdiga.

Den som redan kan programmera lägger inte ner några hundra timmar för att koda ett forum om han vill fokusera på ämnet... känner inte till någon sida som har gjort detta mer än stora företag...

Jester 2004-04-14 02:03

Jag håller för närvarandet på och bygger ett forumsystem och jag kan hålla med om att det är bra mkt lättare att göra som så många andra som bygger med färdiga moduler (som till exempel detta forum :P). Jag bygger en modul (eller "funktion" kanske man ska säga), buggtestar den och går sedan vidare till nästa och det har fungerat utmärkt för mig hittills. Sedan får man ju självklart titt som tätt snegla på hur andra har löst saker och ting för att hitta inspiration.

Nackdelen som jag ser det med färdiga moduler är att det är väldigt svårt att vidareutveckla sidan efter egna behov och risken att man krånglar till (eller rent av förstör) saker och ting är stor.

DanneG 2004-04-14 17:19

Nackdelen med färdig kod är ifall den inte täcker alla de ideer jag har tex.
Då går det många timmar att först förstå koden och hur programmeraren till den tänkte.

Sen har jag märkt att i 90% av fallen när jag handlat så
får du det du betalar för.
Lite pengar ofta dålig och odynamisk kod.

(detta gäller givetvis inte open source saker som ofta innebär fler kockar bättre soppa :P )

Robert 2004-04-14 18:43

Kan det vara så att vissa moduler (som känns igen rejält, tex phpBB eller vad namnet nu är) ger ett intryck av att "här har vi använt gratis grejjor", på gott och ont givetvis.

Vilka signaler vill man skicka? Det kan ibland vara nädvändigt att använda sin egen kreativitet för att "återuppfinna hjulet" om allternativen är att köra något "default" som många designfreakar suckar tungt åt.

Mats 2004-04-14 20:04

När jag hade bestämt mig för att utveckla Lastbryggan insåg jag snabbt begränsningarna i alla gratis/billiga och även dyra shoplösningar. Det finns mig veterligen ingen shoplösning som är 100% anpassad för just den verksamheten jag bedriver och tittar man på dom stora drakarna inom postorder så har nog dom flesta egen utvecklade system. (Ellos, Jula, Cdon, Siba, Elgiganten m.fl.)

Ut mot kund kan man få typ OsCommerce eller Dataförlagets Easyshop att se bra ut men jag anser att dom flesta färdiga lösningar brister på admin-delen och dessutom har begränsningar när man vill utveckla och bygga in nya praktiska funktioner så som nyhetsbrev, återförsäljardel, automatiskt strukturlager, exportering av kundregister, listfunktioner, affiliateprogram, avancerad statistik, dagsrappoerter till bokföringen m.m. m.m.

Nakdelen kan väl vara att det tar oerhört många timmar att bygga ett komplett shoppingsystem men när det väl är gjort så kan man luta sig tillbaka och konstatera att man har ett mycket lättare arbetsförlopp i dom dagliga rutinerna.

// Mats

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson