WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Nybörjarfråga om bokföring frakter? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19972)

r.eklund 2007-03-14 12:14

Ny kommer jag här med mina nybörjar frågor igen som säkert låter konstiga för den som kan det redan men jag provar iaf.

Först snabbt, jag har en EF som kommer handla från Euländer och sälja via webbshoppar i Sverige sen.
Kommer att redovisa enligt "bokslutsmetoden" och kommer först och främst att bokföra med papper/penna i en kassa bok då jag inte hittat nått enkelt program som funkar med mina utlandsinköp?

Sitter och funderar lite på hur man handskas med frakter i bokföringen?
Och då dom frakter som blir på order som mina kunder lägger hos mig.

Tex hur tänker man då? Alltså om jag tex. tar 399:- för en vara och sen blir det tex 66:- frakt på det och på kvittot/fakturan kommer det ju då stå 465:-

Alltså hur bokför jag det? Nån som kan ge ett mer konkret exempel?

Jag menar jag får ju in 465:- från den kunden men jag har ju också legat ute med frakten eller tänker jag fel?
Ska jag också bokföra frakten som en utgift för mig först?

Hoppas ni förstår lite hur jag menar iaf.


MvH // R.Eklund

Storen 2007-03-14 12:42

Nu har jag ingen kontoplan tillgänglig men du bokför vara + frakt som ett inköp på kostnadskonton. Sedan bokför du varans pris + frakt (+moms) på intäkstkonton vid försäljningen... Diffen blir vinsten ;)

r.eklund 2007-03-14 13:04

Ok förstår nog inte riktigt hur du menar, alltså har jag inte redan bokfört inköpet på varan på ett kostnadskonto när jag betalade min leverantör?

daniel234 2007-03-14 13:14

Vad av Storens inlägg är det du inte förstår. Tyckte han beskrev det kanska enkelt.

r.eklund 2007-03-14 13:47

Citat:

Originally posted by daniel234@Mar 14 2007, 14:14
Vad av Storens inlägg är det du inte förstår. Tyckte han beskrev det kanska enkelt.
Ja som sagt jag e ju helt nybörjare och man tänker ofta att saker är så mycket jobbigare och svårare än vad dom egentligen är då. Så sorry för taskiga frågor men frågar jag inte så lär jag mig inget heller.

Tänkte helt fel när jag först läste Storens inlägg men efter ett par genomläsningar så e jag med.

(bokför vara + frakt som ett inköp på kostnadskonton)
Det var det jag funderade på, tänkte ju först att han menade att det skulle jag göra i samband med försäljningen för hur skulle jag annars veta hur mycket frakt det blev per såld vara, men förstod sen att det är ju den bokföringen jag gör på hela leveransen när jag får den. Alltså den frakten som blir från min leverantör.

Så tack iaf för snabba svar och jag läser så mycket jag bara kan på den här sidan och försöker snappa in så mycket det går.

daniel234 2007-03-14 15:26

Klart du får fråga. Det är ju det forumet är till för. Införskaffa gärna en bok eller någon typ av manual kring bokföring. Det kommer du ha nytta av. Finns idag även väldigt enkla och smidiga bokföringsprogram där i stort sett allt sköts automatiskt.

r.eklund 2007-03-14 16:22

Citat:

Originally posted by daniel234@Mar 14 2007, 16:26
Klart du får fråga. Det är ju det forumet är till för. Införskaffa gärna en bok eller någon typ av manual kring bokföring. Det kommer du ha nytta av. Finns idag även väldigt enkla och smidiga bokföringsprogram där i stort sett allt sköts automatiskt.
Jag har läst en del publikationer som man kunnat ladda ner på nätet men har ingen bok i ämnet.
Kikade lite på en "Redovisa Rätt 2007" som verkar bra några andra förslag kanske?

Angående enkla och smidiga bokföringsprog. har ni nått där att rekommendera?
Har kikat massor efter nått sånt här på sidan men alla jag har kollat upp mer har visat sig haft svårt att funka tillsammans med utlandsköp från Eu länder hur kan det komma sig?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson