WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Serversidans teknologier (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=4)
-   -   Tv-Program (t.ex. tv.nu)? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1995)

Pipen 2004-04-08 23:06

Hejsan.

Är denna tråd felplacerad så får ni gärna flytta på den, var itne riktigt säker på var jag skulle lägga den.

Men jag är lite nyfiken på hur t.ex. www.tv.nu fungerar, och eftersom en som är därifrån brukar hänga i forumet (om jag inte kommer ihåg fel) så kanske han kan svara på det..

Är det så att personalen lägger in alla programmen i en databas, eller hämmtar den all information ifrån dom olika kanalernas hemmsidor, eller ifrån TEXT-TV eller något liknande, eller hur fungerar det?

Tack på förhand

EDIT: Jag skall inte försöka konkurera ut er, det behöver du inte vara orolig över, bara nyfiken hur man går till väga för något sådan, vilka smart lösningar det finns på liknande problem.. :)

Mario 2004-04-08 23:55

Personen ifråga(WN (även ägaren av detta forum)) köper in kanalinformationen från ett företag.

Om jag inte har helt fel så användes nyhetsbrev och kanalers hemsidor i början med hjälp av perl(?) (har för mig att jag läst det någonstans.)

Thomas 2004-04-09 20:43

Stämmer, jag köper infon av TT-Spectra Comspace.

Hade även en överenskommelse med flertalet av programbolagen att få hämta info från respektive hemsidan, men det funkar inte längre av olika anledningar, ex kvalitetsproblem och förbud av scanning.

Programbolagen vill ha internettrafiken till sina egna hemsidor.

Lägg märke till Mario's nässlande parentes (x(xyz)) ... i sann matematiker anda ...hehe ;)

WN

Pipen 2004-04-11 01:55

Jag får tacka för svaren..

Och ställer en till fråga till WN :)
Ni har ingen WAP tjänst så man kan se TV programmet? typ wap.tv.nu eller nått i den stilen? ;)

jake 2004-04-11 21:56

Citat:

Originally posted by WN@Apr 9 2004, 17:43
Hade även en överenskommelse med flertalet av programbolagen att få hämta info från respektive hemsidan, men det funkar inte längre av olika anledningar, ex kvalitetsproblem och förbud av scanning.

Programbolagen vill ha internettrafiken till sina egna hemsidor.

låter märkligt om kanalerna inte skulle tillåta att man hämtade informationen. Klart de hellre vill att man ska gå till deras hemsida och se vad det är program men om man skulle driva en tv-tablå sida och alternativet för dom är att deras kanal inte finns med så vore de ju dumma om de inte var med på tablåsidan...

(Under förutsättning att de inte har en kartell och alla vägrar att tablåsidan får tillgång till deras information...)

mypay 2004-11-27 18:49

Det är ju en fråga om trafik.. trafik är pengar

men visst låter det lite knepigt - om jag ägde en TV-kanal så skulle jag ju vilja att den nämndes på så många platser som möjligt (med programinfo) så att man på så vis kanske får fler tittare..

personligen så tycker jag att TV.nu är en fantastisk sida.. har inte köpt en TV-bilaga sen jag hittade den sidan :)

Ateammate 2004-12-06 15:18

TV.nu nu är j*vligt bra tycker jag!

Eazt 2004-12-06 16:15

Citat:

Originally posted by Ateammate@Dec 6 2004, 16:18
TV.nu nu är j*vligt bra tycker jag!
Japp, men vip.tv.nu är bättre, testa det i en vecka (gratis) och bestäm sedan om du vill fortsätta :)
Jag har självklart vip, hehe ;)

grazzy 2004-12-06 18:25

Uj, det där blev jävligt offtopic kom jag på :)

Joel 2004-12-06 18:33

Citat:

Originally posted by Pipen@Apr 8 2004, 23:06
Hejsan.

Är denna tråd felplacerad så får ni gärna flytta på den, var itne riktigt säker på var jag skulle lägga den.

Men jag är lite nyfiken på hur t.ex. www.tv.nu fungerar, och eftersom en som är därifrån brukar hänga i forumet (om jag inte kommer ihåg fel) så kanske han kan svara på det..

Är det så att personalen lägger in alla programmen i en databas, eller hämmtar den all information ifrån dom olika kanalernas hemmsidor, eller ifrån TEXT-TV eller något liknande, eller hur fungerar det?

Tack på förhand

EDIT: Jag skall inte försöka konkurera ut er, det behöver du inte vara orolig över, bara nyfiken hur man går till väga för något sådan, vilka smart lösningar det finns på liknande problem.. :)

www.whb.se erbjuder tvtablåer till ett betydligt bättre pris än TT, nåväl. kvalite hit å kvalite dit :) tvsidan.com använder deras tjänster iaf ^^

och nej, jag äger ingen av sidorna och gör såldeles inte reklam för mig själv. tänkte för er som vill ha ett billigare alternativ till leverantör :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson