![]() |
De flesta här är som jag förstår det på motsatta sidan, dvs säljer annonser mm. Men jag hoppas ändå på lite tips. Ni som finns här verkar ju väldigt seriösa och vill inte ha med lurendrejare att göra.
Annonssäljare ringer ofta och säger sig ha si och så många miljoner besök. Det jag brukar använda för att bedömma om de är i närheten av att tala sanning är Alexa och Trafficestimate. Jag vet ju att det är allt annat än exakt, men om de har så många besökare som de påstår bör de ju i varjefall finnas med i skalorna. Jag talar nu givetvis om sådana som inte finns med i KIA index. Om man ber att få se statistik får man ett mail med siffrorna - yeah right, mycket pålitligare än muntligt! <_< Finns det något bättre sätt att bedömma sanningshalten i deras uttalanden? Hur gör ni andra som har webbshopar? |
Ingen som är sugen på att avslöja affärshemligheter? Eller vet ni inte bara...?
|
Citat:
|
Bara såg att 38st hade läst tråden, men inget sagt nåt. Fast det kanske bara var besökare. Men ta den tid ni behöver för allt i världen! :)
|
Jag försökte kika på Alexa för att se vad den tycker om vår site men tyckte inte den visade någon direkt relevant information.
Jag brukar maila våra Analytics-siffror och reklamköparna nöjer sig med det. De får också statistik mailad till sig från phpadsnew/openads varje vecka (visningar/klick) om de vill. |
Jomper, du verkar absolut mer seriös och vettig än en del av de snubbar som ringer hit. Och du syns ju på kartan.
Jag syftar på när de har Alexa rank 5,667,425 och PR 0 och vill ha 10 000 för att ligga med i deras katalog i ett år. Så när de säger "Tror du att jag ljuger" vill jag kunna säga "Jag VET att du ljuger". Det hade varit skönt... Är ju så svårt att bli av med dem! Svenska sajter är ju lite lättare att bedömma, men norrmännen är som tokiga på att ringa och försöka sälja här av någon anledning. Skulle vilja spärra telefonen från samtal från Norge... Det blir att gå på magkänsla tills man har mer rutin helt enkelt... Och ALDRIG betala hutlösa summor förrän man kollat med er om det är en vettig sajt. :) Edit: jobbigt stavfel |
Du kan ju alltid åtminstonde, som ett komplement, begära en screen-shot av deras statistik om dom har awstat, webalizer eller något annat.
|
Trafficestimate verkar i alla fall inte vara speciellt exakt. Gjorde en sökning på vår sida och "Estimate 125,800 visits in the previous 30 days.".
Även om jag önskar att det vore sant så är det helt käpprätt åt skogen. :) |
Ja, Trafficestimate är helgalet om man räknar besök. Men stämmer rätt bra med vår egen statistik om man kollar Pages istället för besök. Stämmer det lite bättre för dig då, Unispel? Jag räknar i huvudet snabbt, om du har 500 besök om dagen och de tittar på i genomsnitt 8 sidor var, vilket låter rimligt, så borde det hamna någonstans där.
I varjefall verkar det som om Trafficestimate "förhöjer" statistiken, som om de säger sig ha 100 000 besök i veckan och den visar 2300 på en månad så verkar det skumt. Skärmdump!! Såklart!! Varför har jag inte tänkt på det!! Tack, Conth! Nåväl, det viktigaste är att kunna se igenom "bluffmakare" någorlunda - inte att kunna se exakta siffror som sagt. |
Vet inte hur tillförlitligt Awstats är men vi brukar ligga på runt 50 000 - 70 000 pages per dag med ca 500 besökare så hur man än vänder och vrider på det så är Trafficestimate ute och cyklar.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:52. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson