![]() |
Sitter och snickrar på ett CMS och jag vill hitta ett sätt att länka mellan orlika artiklar jag har i databasen.
Jag vill i artikeltexten skriva [[18,Min rubrik]] Jag vill ha ett script som letar igenom texten efter [[]] och tar informationen som är mellan tecknen och lägger i varsin variabel. fixtext("Hejsan [[18,hopsan 123]]") skall altså resultera i Hejsan hopsan 123 Någon som kan hjälpa mig med detta? Språket är ASP. |
Ett enkelt sätt att göra det är att använda Regular expressions. Hur man gör i ASP vet jag inte.
Exempeluttryck: Kod:
#\[\[(.*?),(.*?)\]\]#s Kod:
$text = 'text, lala, [[18,Min rubrik]]. Men kanske'; |
Ah, tack!
Fick till det i ASP såhär: Kod:
<% Databasen heter artiklar, den har följande tabeller: id, seo_url, artikel_text Någon idé på hur jag kan göra detta... |
Det jag vill göra är altså att varje gång den hittar en match så skulle jag vilja köra en liten extra rad asp-kod på just det id-numret.
|
Jag vet åter igen inte hur man gör i ASP. Men det borde finnas liknande funktionalitet.
Här är ett exempel på hur man gör i PHP: Kod:
<?php Kod:
text, lala, <a href="min_rubrik.html">Min rubrik</a>. Men kanske Med andra ord, själva texten som skall ersättas stoppar man in i en funktion. Detta gör man med hjälp av någon modifier i sökuttrycket (eller kanske genom attribut till regular expression-objektet). |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson