WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Registrerat superdomän senaste tiden? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19645)

ToBad 2007-02-27 10:56

Är det någon här som har registrerat någon superdomän som ger många typeins senaste månaden?

Själv registrerade jag en .com domän, rättstavad men fel böjelse, som har gett typ 5000 hits senaste veckan i rena typeins. Tyvärr kommer trafiken att avta.

Registrerade även en .se domän här om dagen som jag inte fattar att någon inte registrerat då namnet ger 67000 hits på google och används flitigt varje dag.

Med andra ord har jag haft en bra vecka. :rolleyes:

Kristofer 2007-02-27 11:18

Är 67k hits mycket för lediga domäner?

Thomas 2007-02-27 11:23

Jag har aldrig fattat det där "hits på google".

Vad kan man läsa ut av det?

1337pm 2007-02-27 12:07

"Hits på Google" är samma sak som att säga att ens kavaj är värd 10,000 kr bara för att man betalde det beloppet i affären.

ToBad 2007-02-27 12:09

Vet inte om ni försökt at vara spydiga, men som ni borde förstå så är 65k på google
inte så mycket och det ger heller ingen fingervisning om att sökordet genererar
bra och betalande trafik om sökordet registreras som domän. Men det råkar nu vara så att min domän tillhör den kategori som genererar bra trafik på ett ord som kostar mycket att ligga på topp på i sökmotorer.

eg0master 2007-02-27 12:40

Men om domänen är ett ord som ger 65K träffar på google - vad säger att just din domän ligger i topp? Jag ser inte logiken mer än ett långsökt resonemang där du räknar med att din domän snabbt skall komma upp i topp, men det finns väl ingen garanti för det, eller? Content är väl fortfarande viktigast ur SEO-synvinkel eller har tiden sprungit mig förbi?

Thomas 2007-02-27 13:28

Citat:

Originally posted by ToBad@Feb 27 2007, 12:09
Vet inte om ni försökt at vara spydiga, men som ni borde förstå ...
Absolut inte, vet att alla skriver och hänvisar till antal träffar på google. Har dock aldrig förstått varför så det vore intressant att veta.

ToBad 2007-02-27 13:30

eg0master, jag har aldrig sakt att min domän ligger på top på google eller dess möjlighet att komma på topp.

I övrigt är jag förvånad över era komentarer med tanke på hur många inlägg ni har på detta forum. Verkar mera vara komenterer av en newbie!

Överger denna tråd nu!

Internet Sweden 2007-02-27 13:36

Citat:

Originally posted by eg0master@Feb 27 2007, 13:40
Content är väl fortfarande viktigast ur SEO-synvinkel eller har tiden sprungit mig förbi?
Content is king !

- gäller vad jag förstår fortfarande i allra högsta grad, men jag har också förstått det som att vissa attribut för en domän, webserver, ägare (privat/ftg), location, antal ägare, geografiska inlänkar (det är inte bra om inlänkarna kommer från samma server som sidan ligger på...vink vink) etc etc har betydelse. Vissa är redan smygimplenterade andra på väg enligt Googles nya "TR" Trust Rank.

Bland dessa attribut för en webbplats skall även domännamnets likhet med content räknas in. Så vad jag kunnat utläsa är att om en domän som heter exempelvis [semesterresa .tld] också handlar om semesterresor så väger den tyngre trustrankmässigt än en domän som heter [traveltobosnia .tld] - även om innehållet är exakt detsamma.

Sen vet jag inte hur mycket det avgör, men kommer ändå vara en faktor att tänka på.

ToBad - Jag anser även att ett sökord bara tyder på hur vanligt förekommande ordet i fråga är - det behöver alltså inte alls vara själva sökfrasen folk söker på. Eftersom jag inte vet vilket ord det handlar om så tar jag min idn-domän [är .se]. ordet "är" får i google 185 miljoner träffar, men jag har svårt att se att domänens värde skulle kunna styras av dessa "hits" i google - men är priset rätt så lovar jag att lyssna ;)

Marcus 2007-02-27 18:06

Citerar jokkoapa från en annan tråd men lägger svaret här eftersom det mer hör ihop med den här tråden.

Citat:

Originally posted by jokkoapa@Feb 27 2007, 17:22
Det finns mao så många indexerade sidor i google som har den frasen - det säger INTE hur frekvent eller hur många sökningar som gjorts med frasen - det säger INTE att att du skulle ha NÅGON fördel alls att vara innehavare av just den domänen - snarare att du har 1200000 sidor att slåss mot (om din sida blir indexerad vill säja).
Resonemanget nedan förs med utgångspunkt från att man anser att en "premiumdomän" är mer värdefull än ett helt generellt icke-relaterat domännamn av en eller annan anledning, t.ex. för sökmotoroptimering, branding eller kundidentifiering.

Jag håller med om att det är felaktigt att påstå att "domänren ger" X antal träffar. Däremot kan det ge en fingervisning om hur stort området/intresset är kring ett speciellt ämne; om det används på rätt sätt.

Dock gäller det ju att tolka informationen för vad det är och att sälja/köpa ett domännamn enbart med hänvisning till antalet indexerade sidor i ämnet är inte en speciellt intressant faktor.

Om det används på rätt sätt kan man dock få fram relativt intressant information som kan vara intressant för en köpare.

För att ta ett exempel; Om man säljer domännamnet "cancer.se" så kan det kanske vara intressant kunna hänvisa till att ämnet diskuteras på en statlig nivå för att ge en fingervisning om framtida användningsområde eller målgrupp. Detta skulle man kunna göra genom att visa att "ämnet" cancer nämnts på sajter under gov.se.

Ett annat exempel är kanske om man vill lägga någon form av grund till en försäljning av "dokusåpa.se". Genom att hänvisa till vilket utsträckning Sveriges största kvällstidningar har berört ämnet i olika artiklar skulle man kunna göra en sökning som denna.

Så helt ointressant tycker jag personligen inte att det är. Men det gäller ju att man kan tolka resultatet för vad det är - i kombination med andra siffror, exempelvis antalet sökningar per månad och liknande.

Nu finns det säkerligen många med annan uppfattning men som sagt, fenomenet som sådant att hänvisa till "antalet träffar på Google" bör inte helt förkastas om man frågar mig...

Edit:
För att återgå till topic en aning. Att hänvisa till ett domänköp där nyckelordet ger 67 000 träffar på Google är dock inget sätt att mäta hur bra den är. Det är knappast några större problem att hitta ett ledigt domännamn med mer än 67 000 indexerade sidor. Sökfrasen bananer gula med 137 000 träffar gör ju knappast att domänen bananergula.se är att anse som "superdomän" med någons mått mätt? Inte heller hohoho med 1 440 000 träffar gör hohoho.se speciellt värdefull....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson