![]() |
Hej.
Jag tror att jag har för lite effekt i mitt PSU i servern, vilket orsakar instabilitet (omotiverade omstarter) Spec: två st Opteron 270 (95W st enligt dustin) + kylfläktar 3ware 9550sx SATA-raid 4 portar 5 diskar, (2 st wd raptor 74gb + 2 st wd RE16 250gb + 1 st Seagate 200gb) 4 GB Ram (4x1gb) + ett gäng fläktar Hur mycket effekt behöver jag för detta rimligen? Nätagget jag har idag är 1x460W. Kan det vara orsaken till omotiverade omstarter? |
Jag hade problem i min nästan exakt likadana burk med typ 500w tror jag. Kör betydligt mer nu, 700-800 tror jag. Funkar mkt bättre.
|
Ytterligare ett problem, allt står bakom en UPS, med max 480W .... :/
|
Citat:
|
Den låste sig stenhårt. Utan några kernelpanics eller nåt. Alltid samma tidpunkt osv. Jag vetefan vad det berodde på ärligt talat. Problemet upphörde dock efter att hela nätagget säckade ihop och det byttes ut mot ett med högre kapacitet. Nu har jag andra hårdvarufel istället :)
|
Citat:
Känns som att jag bör byta ut nätagget, jag hade inga liknande problem med två st 246 under ett års tid. Sen bytte jag till två st 270, och fick efter en ca månad en reset... Nu har jag satt in två diskar till, och har fått 3 st resets på väldigt kort tid. |
Det kanske är nåt problem med just opterons, mina är 248or. Det som irriterar mig att försäljare inte kan sin skit bättre än att de säljer på en grejer som inte funkar eller åtminstonde funkar med god marginal. Det är ju inte som att man köper en burk med två opterons för att den skall funka "rätt" bra. Den skall funka 24/7. Men som sagt, har du gjort "the plunge" på att köpa en SMP-maskin så kostar troligen avbrotten dig mer än vad ett nytt nätagg gör. Köp nytt! :)
|
Hur är det med temperaturer?
Har du möjlighet o kolla temperaturen på dina processorer efter en omstart? Kan vara ventilations problem också. |
Citat:
Jag vet dock inget sätt att kolla temperaturen remote, bara i bios och jag har inte tillgång till hallen först på måndag. |
Kan nämna att mina temperaturer låg på 44/49 som max på cpu och mb. Även den maskinen stod i kyld hall med väl fungerande fläktar. (Avg 32 respektive 40). Nuvarande (sen jag bytte leverantör) är 30 och 39 på max belastning under längre period. Fast teknikerna klagar på att de måste ha tröja på sig i hallen.. fniss.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson