![]() |
Hej,
Får emellanåt förfrågningar från vissa kunder att de enbart vill synas på förstasidan på en PR 5 site. Är det en nackdel att finnas med på alla undersidor i page rank syfte, om undersidorna inte har lika hög PR som första sidan? |
Det är inte en nackdel, snarare en fördel, även om den är näst intill obefintlig.
Kolla här: http://www.seo-forum.se/laenkstrategier/11...e-wide-med.html EDIT: Typo |
Det känns som som en fördel, tänkte det kanske kommit nya rön...
Tack! |
Det här är bara mina tankegångar och jag har inget konkret stöd för dem. Men personligen så är jag väldigt misstänksam mot länkar som ligger sitewide. Google gillar relevanta länkar från relaterade sidor. Placerar man en länk på samtliga undersidor så tror jag inte att den blir direkt relevant överallt där den ligger.
Jag tror att det är en tidsfråga innan Google tröttnar på det här lite billiga seo-tricket och nedvärderar sitewide-länkar. Istället för en bra länk på förstasidan så har man då kanske 50 värdelösa länkar över hela siten. Har jag en bra och relevant länk så skulle jag inte riskera länkens värde genom att lägga den sitewide. I dag kanske det är en pytteliten fördel att ha en länk sitewide, men imorgon kan det vara en enorm nackdel. |
Citat:
Men rätt illa om Google skulle omvärdera sitewide-länkar, tänk om det skulle ge negativ effekt... skulle sätta käppar i hjulen för många som använder "Produced by"-länkar... |
Jag tror inte de skulle ge en negativ effekt. Det jag menar är att de skulle förlora sitt värde. Det hände med katalog-länkar för ganska länge sedan och Google sänkte värdet på blogg-länkar och forum-länkar relativt nyligen. Även reciprocal-länkar och länkar från sidor med orelaterat innehåll är idag inte vad de en gång har varit. Att länkar från länkfarmar numera är i stort sett värdelösa vet de flesta som pysslat med seo. Det jag menar är att vi ser en trend här, där "onaturliga" länkar förlorar sitt värde... Sitewide-länkar är sällan naturliga. De gångerna jag stöter på dem så har det nästan alltid med seo att göra.
Edit: Att en förändring i Google algo skulle sätta käppar i hjulen för många som använder "produced by"-länkar, tror jag inte Google bryr sig om. Lika lite som Google bryr sig om att vissa sidor drabbades när de sänkte värdet på reciprocal-länkar eller katalog-länkar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson