![]() |
Då och då surfar jag in på sidor som erbjuder någon sorts tävling. Tävlingarna går oftast ut på att man ska svara på några frågor, eller göra något speciellt. Priset är oftast trisslotter.
Men hur ser reglerna ut för detta i Sverige dvs. lagar, skatter, avgifter, redovisning, tillstånd och lotteriinspektionen m.m? |
Om det bedöms som lotteri så måste man ha tillstånd från lotteriinspektionen, Vinster på svenska lotterier är inkomsskattebefriade även på utländska upp till 100 kr. IL 8 kap 3 §, 42 kap 25 §
Övriga tävlingsvinster som mera är en följd av prestation än slumpen går under inkomst av tjänst ex v Fisketävling, idrottstävling, kunskapstävling mfl. Vinster av saker värderas till marknadsvärdet. Belopp över 100 kr kontrolluppgift 1.000 kr sociala avgifter (Om utbetalaren är fysisk person eller dödsbo 10.000 kr) 32,70 % eller 24,26 % Samt skatteavdrag enligt tabell om utbetalningen beräkas överstiga 1.000 kr/år, eller den skattskyldiges totala inkomst beräknas överstiga 10.000 kr/år, med undantag av beslut nedsatt skatt från SKM. |
Låter något krångligt för en amatör som mig själv när det gäller ekonomi. :)
Om man tar ett scenario: En tävlingen som går ut på att man ska utföra några tjänster åt en webbsida som drivs privat, den som utför tjänsterna bäst (prestationsbaserat) vinner tio trisslotter, dvs. värdet blir 250 kr. Hur ser reglerna ut för detta fallet? |
Vinstvärde 250 kr utbetalaren kontrolluppgift till SKM & mottagaren senast 31/1 året efter, (dock utan vite vid försening/utebliven utbetalaren kan dock bli av med F-skatten) mottagaren får skatta för mottaget belopp, som inkomst av tjänst, läggs på ordinarie inkomst vid deklaration.
Inga sociala avgifter betalas. |
Så om jag förstod det rätt så behöver man inte redovisa på något sätt då vinstsumman inte överstiger 100 kr?
Får man driva tävlingar som privatperson? |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Sen undrar jag vad gränsen går mellan lotteri och prestation. Om jag t.ex. skulle ha en tävling där den personen som föreslår den bästa länken till mitt länkindex vinner 3 trisslotter så räknas det som prestation? Får jag ensam bedömma prestationen eller måste det finnas en jury? Är det några avgifter till lotteriinspektionen när det gäller småvinster under 100 kr? |
Citat:
Citat:
En jury kan ju vara du själv.. Citat:
|
Är grymt tacksam för att tagit tid att svara, har varit mycket lärorikt!
|
Appropå tävlingar på nätet, är det någon som känner till och har erfaranhet av EMEgames.com?
Man ska tydligen kunna tjäna pengar på att värva folk som deltar i deras SMS-tävlingar, men frågan är om det funkar. Någon som vet? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson