![]() |
Hej
Jag säljer även en del varor som har sk bäst före datum .. dvs klassas som livsmedel. Min fråga är om någon vet hur man skall göra i bokföringen när varorna har gått ut och måste kasseras? Skall man bara sänka deras värde till 0 kr men måste man inte ha nån sorts av bevis eller liknande att dem har gått ut? Jag har ingen anning själv.... // Martin |
Boka på dem från lagret (1460-konto) mot konto kostnadskonto (4010-konto) eller dylikt.
Du kan ju inte spara dem, räcker ofta med ditt ord så länge de inte är större mängder än branschen... |
Ahh... nu vet jag hur jag skall göra...
Tack för hjälpen .... Skall nog sluta köpa på mig för stora lager i framtiden.. :) |
Knegar extra på Coop och jag kan säga att vi bara skriver av allt som blir gammalt och tar hem det. Så det räcker nog gott och väl med ditt ord.. :P
|
Jo, det är väl allmänt känt att grönsaks- och blomhandlare på torget får mycket "svinn" i sin bokföring då tex blommor bara står någon dag (1?). Då har dom tokrea typ 1 timma innan dom åker hem igen för att få varorna sålda, bra sätt att slippa moms... =/
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson