WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   e-handelsföretag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=19014)

Zora 2007-01-31 01:13

Hej!

Jag är mycket intresserad av att starta upp en rörelse på nätet. Jag är i dagsläget inte speciellt insatt i de olika bitarna ett sånt här projekt består av och vänder mig därför till Er riktigt inbitna kommerskorrar! :)

1. Produkter, köpes från lev, antagligen mestadels från internationella, något specifikt att tänka på här?

2. Hur lukrativt är det egentligen att ha ett bolag registrerat i te.x Hong Kong och enbart en filial i Sverige (för att minimera skatten)?

3. Logistik i Sverige, enbart posten som gäller och vilka typer av avtal kan man tecka och vad kostar det? Vet att många försäljare idag på nätet kan erbjuda gratis frakt + inom 24 timmar leverans, och det är ju super bra! Men kostar multum?

4. E-handelsmjukvara bör dels vara säker och dels billig i drift. Förslag? Hur kopplar jag det så att nätförsäljningen med allt vad heter fakturor, kreditfakturer, lev.skuld etc sköts via ett datorsystem? Är det VISMA som gäller då eller finns det något bra opensource?

5. Marknadsföring är en bit för sig. Antar att google har intressanta tjänster.

6. Något mer? Intresserad av att veta vad te.x man behöver för externa funktioner på sajten (betal-lösningar, paketspårning etc...).

Hoppas Någon kan hjälpa med i alla fall en av punkterna :)

Mvh Zora

Wojt 2007-01-31 11:39

Citat:

1. Produkter, köpes från lev, antagligen mestadels från internationella, något specifikt att tänka på här?
Om du inte har ett stort startkapital kommer du troligen köpa av svenska grossister i början. Om du skall bege dig utomlands kostar det mer och du måste beställa större kvantiteter. Fast det beror iofs på vad det är för produkt.

Citat:

2. Hur lukrativt är det egentligen att ha ett bolag registrerat i te.x Hong Kong och enbart en filial i Sverige (för att minimera skatten)?
Du kommer ändå får skatta svensk skatt när du tar ut pengarna som lön. Den baseras på var du befinner dig när du jobbar, inte där företaget är. Svensk vinstskatt för företag är inte så hög, utan det är i löneskedet allting försvinner. Så jag tror inte det är så lukrativt alls.

Citat:

3. Logistik i Sverige, enbart posten som gäller och vilka typer av avtal kan man tecka och vad kostar det? Vet att många försäljare idag på nätet kan erbjuda gratis frakt + inom 24 timmar leverans, och det är ju super bra! Men kostar multum?
Posten och Bussgods är väl de enda seriösa. Skapa avtal med Posten är gratis och du får lite rabatt per kolli, men inte på brev. Ring dem och fråga. Om du skickar mycket kan du förhandla och pruta på priserna per kolli. De som skickar gratis skickar förmodligen småsaker som inte kostar mycket i frakt, t ex. smycken. Annars får man ha en fin buffert som man bjuder på.

Citat:

4. E-handelsmjukvara bör dels vara säker och dels billig i drift. Förslag? Hur kopplar jag det så att nätförsäljningen med allt vad heter fakturor, kreditfakturer, lev.skuld etc sköts via ett datorsystem? Är det VISMA som gäller då eller finns det något bra opensource?
Det finns mängder av lösningar, du får shoppa runt och se vad som passar just dig. Alla har olika krav, och alla kostar olika mycket. En totallösning som du verkar vilja ha kostar lite.

Citat:

5. Marknadsföring är en bit för sig. Antar att google har intressanta tjänster.
Du kan marknadsföra på Google, blocket, tradera, affiliate nätverk, på andra webbplatser inom din nisch osv.

Citat:

6. Något mer? Intresserad av att veta vad te.x man behöver för externa funktioner på sajten (betal-lösningar, paketspårning etc...).
Gör mycket research inte bara på hur man startar en e-butik, men hur man bedriver ett företag. Du borde gå en grundkurs i detta om du inte gjort det redan. Fråga AMS. Du bör skaffa kreditkortsbetalning och faktura hos Kreditor, det kostar men kommer också öka försäljningen.

Kör hårt.

Thor 2007-01-31 13:32

Citat:

Originally posted by Zora@Jan 31 2007, 01:13
Inte alls... Den svenska verksamheten i förtaget ska redovisas och beskattas i sverige... Den vist som den svenska filialen gör åker på svensk vinstskatt.

Magnus_A 2007-01-31 13:38

Citat:

Ursprungligen postat av Thor
Citat:

Ursprungligen postat av Zora

Inte alls... Den svenska verksamheten i förtaget ska redovisas och beskattas i sverige... Den vist som den svenska filialen gör åker på svensk vinstskatt.

Precis. Den konstruktion som man kan göra är att den svenska verksamheten är ett dotterbolag till ett holdingbolag i till exempel Luxemburg. Det skapar möjligheter att föra över koncernbidrag till holdingbolaget och öppnar för försäljning av verksamheten (holdingbolaget) utan svensk vinstskatt.
Löner för personal som arbetar i Sverige måste som förut beskattas i Sverige. För att det ska vara någon poäng bör dock omsättningen vara lite större.

Zora 2007-01-31 16:28

Hur är det med te.x aktiebolag i England? Kräver inte alls samma kapital som ett svenskt och de som erbjuder konceptet bistår med en så kallad "sekreterare" som sköter korrespondansen med engelska staten...kan det vara något ?

Jocke 2007-01-31 16:44

Trassla inte till det i början!

Fokusera på att sälja i stället för bolags lösningar utomlands.

Wojt 2007-01-31 18:15

Precis som Jocke säger. Starta ett svenskt företag, lär dig hur ett svenskt företag fungerar och börja tjäna pengar. Och om du lyckas sälja i mängder. DÅ kan du se efter andra bolagslösningar.

Daniel.st 2007-01-31 22:17

Citat:

Originally posted by Zora@Jan 31 2007, 02:13

3. Logistik i Sverige, enbart posten som gäller och vilka typer av avtal kan man tecka och vad kostar det? Vet att många försäljare idag på nätet kan erbjuda gratis frakt + inom 24 timmar leverans, och det är ju super bra Men kostar multum?

Finns en hel del olika logistikföretag i Sverige, allt från Posten till Schenker, UPS och DHL. Det beror lite på vad man säljer och om man säljer till privatpersoner eller företag, är det billiga saker blir det viktigare att hålla ner fraktkostnaden än för dyrare saker... och det är inget som säger att Posten är billigast, kan löna sig att jämföra.

Jocke 2007-01-31 22:26

Någon som vet några fler än
Jetpak.se
DHL
BOX
UPS
Posten
fedex
Schenker

Har ringt till dem idag o bett om offerter.

Citat:

En sak som va konstig va att fedex inte kan leverera till privatperssoner i sverie om du skickar från sverig men de kan leverera till svenska privatperssoner om man skickar från något annat land.
I sverige kan man enbart skicka till företag o privatperssoner utomlands.

Altså om jag ska leverera till svenska privatperssoner med fedex måste jag ha lager utanför sverige

Gustav 2007-01-31 23:44

1.
Ska du köpa internationellt så bör du kolla upp företaget som du ska köpa av. Be om referenser samt kontakta deras bank. Utländska leverantörer brukar nämligen kräva att du betalar i förskott i början och du vill självfallet inte bli lurad på stora belopp.

Beställ även provexemplar (”samples”), men var medveten om att proverna kan hålla betydligt högre kvalité än det du sedan får när du beställer en större kvantitet. Kvalitetsproblem kan vara ett sort problem när man handlar från Asien. Kolla upp så att varorna är ce-märkta.

Glöm inte att betala in moms för det som du importerar. Kontrollera även om det finns tullaravgifter eller importkvoter.

2.
Du har redan fått bra svar på den frågan. Att driva företag är krångligt som det är, så det är bara onödigt att göra det ännu krångligare.

3.
Posten är de enda som jag har erfarenheter av eftersom jag mest skickar skrymmande brev (”paket” under 2 kg). Angående gratis frakt så är det ofta en dålig idé. Att ge bort saker överhuvudtaget är något som man ska försöka låta bli som företagare. Om du erbjuder gratis frakt så se till att lägga kostnaden på produkten istället. Ge inte bort saker och försök att aldrig konkurrera med pris. Många nya företag är på tok för givmilda och hotar på så vis lönsamheten både för sig själva och hela sin bransch.
Angående frakten så kan det dock vara klokt att subventionera en del. För mina kunder så gick smärtgränsen vid 89kr. Men det beror så klart på vad du säljer.

4.
Kan inte svara på det eftersom vi bygger allt själva från grunden. Jag skulle dock också vara intresserad om någon har tips på lösningar.

5.
Du kommer att bli nedringd av telefonförsäljare som vill sälja annonsplats. Köp det som du tycker verkar bra. Om du annonserar på nätet så se till att spåra trafiken så att du vet om annonsen betalar sig.
----

Egenföretagande är ett långsiktigt projekt. Man måste vara inställd på att man har många års hårt arbete framför sig och att man de första åren förmodligen får leva på vatten och bröd. Tänk även på att oavsett hur mycket pengar du tjänar så ska skatteverket ha det mesta.

Det här var lite tips. Men det finns så mycket att tänka på att man omöjligt kan ge något komplett svar. Vad hade du tänkt sälja? Kolla så att marknaden inte är mättad först. Jag har t ex fler konkurrenter än kunder snart. Det samma gäller för företagen i elektronikbranschen. Man kan tjäna bra med pengar i alla branscher, men det är lättare att som nykomling slå sig in i en bransch där konkurrensen är liten. Efter en tid så mättas alla branscher, men kom man in tidigt så har man då förhoppningsvis hunnit växa till sig.

Lycka till!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson