![]() |
Jag kan inte linux, jag kan inte säga att jag är gudomligt bra på Windows heller.
Allt jag vet är att då min ISP koppla in skärmen till servern så stog följande; "omg pk is a noob, use a better password next time" pk = mitt username. jag vet inte hur de kom åt mitt password, har bara SSH´at från 2 datorer som jag har på kontoret. Plus att mitt password är inte enkelt att komma på... Nåja. Tänk på detta ni... :( |
Är servern ordentligt uppdaterad? Det fanns säkerhetshål i SSH i höstas och det är ju inte direkt bra...
|
Citat:
|
Tråkigt att höra Johan, hoppas inget förstördes(?)
|
Får se, hoppas det fixar sig.
|
kollat logfilerna? logfiler för routrar? vilka portar har du öppna? kör du firewall? senast ändrade filerna på servern i filsystemet? samba? nfs? finns många saker som kan ha utnyttjats för att ta sig in, beror helt och hållet på din systemkonfiguration.
vanligtvis bör man ju installera om hela systemet för att undvika framtida problem. |
Jag skulle ju kollat på klientmaskinerna med som det ssh:ats ifrån.
Det är ju inte allt för svårt att installera program som exempelvis tjuvlyssnar på tangentbordet på en windowsmaskin.. Det finns väl virus som loggar och skickar vidare sån information med. Oavsett så är en ominstallation av servern på sin plats. Men som nämnts tidigare, gör en koll på loggar mm. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson