WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   KIA vs Analytics (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18781)

N!cklas 2007-01-20 00:49

Hur står sig statistiken man får ut från Analytics i förhållande till den som deltagarna i KIA-Index har? Är det någorlunda jämförbart eller stora skillnader? Främst är det antalet besökare som är intressant så klart, men även sidvisningar är av visst intresse...

Thomas 2007-01-20 11:59

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Originally posted by N!cklas@Jan 20 2007, 00:49
Hur står sig statistiken man får ut från Analytics i förhållande till den som deltagarna i KIA-Index har? Är det någorlunda jämförbart eller stora skillnader? Främst är det antalet besökare som är intressant så klart, men även sidvisningar är av visst intresse...
Fördelen med Kia-godkända mätverktyg ställt mot Analytics är som jag ser det att dom inom Kia kan ställas mot varandra. Än tror jag inte att Analytics har nåt värde när man presenterar trafiken till en mediabyrå.

Har inget Analytics men bifogar en bild på en veckorapport på Nielsen//Netratings så kan du se hur det ser ut och jämföra.

N!cklas 2007-01-20 14:50

Ingen som råkar använda bägge delar (skulle inte tro det...) som kan se hur pass bra/dåligt siffror överensstämmer dem emellan?

KIA's uppställning var ju definitivt tydlig och bra att visa upp

robertsson 2007-01-20 15:25

Nu använder jag inte analytics men jag vill minnas att analytics räknar samma cookie som återkommer 7 dagar i veckan, 7 gånger (man är unika en gång per dag), kia räknar väl samma cookies som kommer 7 gånger i veckan, en gång.

Detta gör att KIA-siffrorna blir klart lägre än andra (gratis) vätverktyg.

N!cklas 2007-01-20 16:17

Tack! Det var intressant info

Thomas 2007-01-20 18:43

En stor skillnad är ju priset också, lite beroende på moduler kostar NN från 30 000 året och uppåt.

Websitestory har jag bara andra-hands info om.

ABC: förresten, snackade med websidestory
ABC: deras priser skojar man inte bort
Thomas: Vad det syrt som fan?
Thomas: dyrt?
ABC: deras stora paket skulle för oss kosta $49.000/år
ABC: deras mindre $18.000/år
Thomas: oj jag visste inte att det var på den nivå'n :/ Sorry
ABC: inte jag heller :)
Thomas: Jag trodde dom var billigare efter som dom är nya på svenska marknaden

Thomas 2007-01-22 19:15

Citat:

Originally posted by Fulton@Jan 22 2007, 19:07
Priserna som anges är tagna ur sitt sammanhang, och ger en snedvriden bild av kostnadsbilden.
Priset gällde mätning till ett mindre/medelstort spelforum som jag uppfattat det.

Önskemålet var förmodligen det alla önskar. Dvs mätning av unika webbläsare och listning på KIA-Index.

Är det felaktiga pris-uppgifter så tar jag bort dom.

robertsson 2007-01-22 23:07

Citat:

Originally posted by Fulton@Jan 22 2007, 19:07
Våra system är inte gratis, inga professionella lösningar är det. Priset är baserat på den volym av sidvisningar som skall mätas vilket en majoritet av ASP systemen följer. Till skillnad mot vissa andra företag går vi inte ut med att det finns en gratis variant som sedan både kostar startavgift och har volymbegränsningar. Priserna som anges är tagna ur sitt sammanhang, och ger en snedvriden bild av kostnadsbilden.
Skillnaden är att HBX är ett realtidssystem med krav på servicenivå. Snabba svar, redundanta system och mer kostar mer än enklare system. När Google Analytics och andra budgetsystem har realtidspresentation, servicenivåer, och funktionalitet i motsvarande grad blir det aktuellt att jämföra.
Tips: Den som är smart använder AJAX teknik för att ändra sidinnehåll utan sidladdning, för sidvisningar i sig har inget ändamål annat än för annonsvisningar. Därmed faller kostnaden för ett ASP system. Där har ni ett gratis tips som kan ge tillgång till ett professionellt verktyg till lägre kostnad.

Bla bla bla, ok, jag har inte kört websidestory, men jag kör NN och jag kan säga att det finns ABSOLUT ingenting som motiverar prisskillnaden mot gratisverktyg, driftsäkerhet och support är rent bullshit. Under dom få veckor vi har varit kunder har det varit mer problem än analytics har under 2 år, och supporten? Skämtar du, vi fick ett mail att vi fått en ny kontaktperson på NN, vi har mailat denna person vid 3 tillfällen men aldrig fått svar...

Som sagt, det finns ABSOLUT ingenting som motiverar dom höga priserna, dom få mätföretagen som levererar till KIA-index har oligopol på statistikmarkanden och tar betalt därefter.

robertsson 2007-01-23 07:24

Nu försvarar du dina höga priser utan att ha jkomma med, först hade du "support och driftsäkerhet" som argument och när dessa rök så säger du bara "MASSOR", kan man få se den massor långa listan?

För övrigt spelar funktionaliten ingen roll för mig, jag vill bara ha EN siffra från NN, den som syns på kia-index. Den bästa funktionaliteten hittar jag hos gratisverktygen.

robertsson 2007-01-23 12:13

Citat:

Originally posted by Fulton@Jan 22 2007, 23:29
Oligopol? Du skämtar Det tog många år att få ett så kompetent system som HBX in i listan.
Utvecklingstiden för ett system har ingen koppling till om det råder oligopol ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Oligopol ) på marknaden vilket det gör i dagsläget. Det finns bara 4 leverantörer av data till KIA-index och dessa 4 leverantörer kan ta ut 49.000$ eller mer. Den dagen statcounter, google analytics eller nått annat billigt/gratis verktyg skulle tillåtas leverera till kia-index skulle priserna för samma tjänster helt plöstligt rasa till max 49$

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson