![]() |
Bakgrund
Jag har blivit ombedd att bygga en webbsida för ett bemanningsföretag. För detta utbetalas lön på "normalt" sätt, det är alltså ingen firma inblandad från min sida. Uppdraget innebär att en bas byggs först till fast pris, och sedan sker utbyggnad löpande med betalning per timme. Funderingar Hur ska man göra med rättigheter osv? Vem äger koden, vem har ansvar om det dyker upp buggar? Finns det några lagar som säger "så här är det", eller får man bestämma själv efter eget huvud? Hur bör man dela upp det i så fall? |
Buggar och liknande bör itne vara din skyldighet att fixa utan ytterligare ersättning om du är anställd.
|
Citat:
|
Om du är anställd så bör företaget du jobbar för ha alla rättigheter. Och det bör rimligtvis ingår i dina arbetsuppgifter att fixa buggar och sådant, men det bör också ge lön. Detta gäller så klart så länge du är anställd, ni bör ta fram någon form av kontrakt för vad som gäller efter att anställningen upphör.
|
Tack för svaren.
Vi har nu kommit överens om att skriva ett avtal, som i runda slängar ger dem rätten att använda systemet och få buggar fixade inom några månader utan extra kostnad. Så skriver jag bra kod i botten kan jag använda den till något annat längre fram. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson