![]() |
"SELECT DISTINCT witnoyt, FROM survey WHERE witnoyt != "" ORDER BY witnoyt"
tar ut precis den data jag vill ur witnoyt kolumnen som jag vill. Problemet är att jag ocskå vill ha tillhörande info från iytgahetuh kolumnen. Skriver jag: "SELECT DISTINCT witnoyt,iytgahetuh FROM survey WHERE witnoyt != "" ORDER BY witnoyt" Blir det fel eftersom den kommer ta all data där båda kolumnerna är distinct kombinerade med varandra. Hur ska jag då göra för att få ut båda kolumnerna men bara en av varje från witnoyt kolumnen? Tack på förhand |
Det går nog att lösa. Jag funderar bara på vad du vill ha för något värde från iytgahetuh om det är så att det finns flera poster. Om du bara är ute efter ett värde vilket som helst kan du välja det minsta genom följande SQL:
SELECT witnoyt,MIN(iytgahetuh) FROM survey WHERE witnoyt != '' GROUP BY witnoyt ORDER BY witnoyt |
* Feltryck*
|
Nej, inte det minsta. Inte vilket som helst, utan det som hör till witnoyt. witnoyt är ett namn och den andra tabellen innehåller URL. Jag vill skriva ut länkar, men bara en för varje sida. Eftersom URL:n inte alltid är samma formulerad medan namnet oftast är samma formulerad vill jag välja ur min databas en av varje namn och sedan URL:n som hör till det namnet...
Hoppas det går |
Jag tror att detta kan lösa det:
Kod:
SELECT iytgahetuh, edit: Taget från MySql 5.1 Reference |
SELECT iytgahetuh, GROUP_CONCAT( DISTINCT witnoyt )
FROM `survey` LIMIT 0 , 30 #1064 - You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '( DISTINCT witnoyt ) FROM `survey` LIMIT 0, 30' at line 1 Gör jag något fel? Är förresten inte säker på om jag har 5.1 eller 5.0... |
Om du har en group modifier som group_concat() så ska man nog ha en group by på slutet också.
|
Du nämner vad jag kan se inget om vilka relationer dom båda tabellerna har med varandra, så jag utgår ifrån att du har en kolumn som heter id och som finns i båda tabeller.
Kod:
SELECT a.x,b.x FROM tb1 AS a LEFT JOIN tb2 AS b ON a.id=b.id WHERE a.x != '' GROUP BY a.x |
Det är en och samma tabell. Den heter "survey". I den ligger två kolumner. Jag vill välja, såsom framgår av första posten, utifrån att en kolumn ska vara distinct sedan ska den också hämta med tillhörande info (info med samma id, har en sådan kolumn) men i en annan kolumn.
|
..
Kod:
SELECT a,b FROM tabell WHERE a != '' GROUP BY a |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson