![]() |
Om man köper typ en 400 gigare var 3 månad.
Hur pass mkt "stryk" tar en disk av att ligga som lagring i ett skåp eller liknande då ? Alltså hur pass bra dåligt är det med att lagren osv i diskarna aldrig går, eller väldigt sällan ? Kan en hårddisk ligga i 10 år utan att vara igång och ändå vara i fullgott skick när man väl plockar fram den igen ? |
Kan inte svara rent generellt, men jag drog faktiskt igång en disk på 16 MB häromveckan som stått still sen 1995 och det funkade kalasbra! Tyst, fin och läste som den skulle.
Dock så skiljer det sig nog mellan gårdagens diskar och dagens, vilka som är mest känsliga eller tåliga låter jag vara osagt. |
Citat:
|
Tyst i relevans till dåtiden så klart :)
Men min lät inte tugga-chick-chick-brumm-brumm utan mer som ssssssssss-knak-sssssss-knak-knak-ssssss och det är ganska tyst för att vara en gammal IBM:are (har jag för mig att det var) :) |
Ah, nostalgi, diskar låtar verkligen inte som dem gjorde förut. Vem saknar inte den gamla goda tiden med med IBM diskar där man bad varje gång dem började tugga.. dö inte, dö inte, dö inte.
Seriöst dock. Om du bara har en dator som kan ta diskarna (då standarder byts osv.) så tror jag det borde gå bra, dock ingen expert på ämnet. Men jag har som Seattlegrunge gamla diskar som jag då och då dragit igång utan problem. |
Precis som andra så har jag petat igång maskiner som stått länge utan att de har protesterat. Det enda jag kan komma på är: undvik stora temperaturförändringar och fukt (t.ex. verkstäder och kallförråd), det är väl det enda jag har upplevt som direkt skadligt även för avstängd hårdvara (förutom kraftiga magnetfält).
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:06. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson