Citat:
Originally posted by alltinggratis@Dec 20 2006, 22:16
På tal om title - kan man byta den på hela siten "utan att falla i sökmotorernas ögon"?
|
Enligt mina erfarenheter så brukar man inte "falla" om man så klart gör mer beskrivande och innehållsöverensstämmande titlar, men däremot kan man under en viss tid falla tillbaka något. Förhoppningsvis kommer du tillbaka till en position som är bättre än där du låg från början.
Just nu tycker jag att Google känns väldigt "flamsig".
Efter att ha byggt en stor sajt (de hade tidigare en stor sajt med frames och samma titel på alla sidor) till en kund inkl rätt hård sökmotoroptimering för tre månader sedan, så har jag följt deras utveckling på de viktigaste sökmotorerna. Google är den som reagerar kraftigast i positiv och negativ riktning. På kundens tre viktigaste sökord så föll sajten från cirka plats 35 (som de innehaft under lång tid) till plats 55-65, efter riktigt brakfall i kundens ögon. Sen klättrade sajten sakta med säkert upp till plats 35-40 och förrförra veckan så hoppade de upp till plats 20-22, för att återigen i förra veckan droppa bak 20 (tjugo!!!!) placeringar till runt 40-42 och nu denna veckan återigen hoppa upp igen till där de var från början, dvs plats 30-35, t o m något bättre faktiskt. Så hur man ska bedöma Google är svårt, har den svårt att bestämma sig, pusslar den under lång tid framöver för att väga av allt, eller vad sysslar den med... det är bara att vänta in och se i framtiden skulle jag tro :)
Men tre månader är ofta också lite för kort tid att bedöma ett slutgiltigt resultat (om det ens finns något som man kan kalla slutgiltigt på sökmotorer). Nu var ju detta dock inte bara ändring av titeltaggar, utan en fullständig sökmotoroptimering.
Nu beskrev jag deras tre viktigaste sökord ovan. Dessa tre har enorm konkurrens. Deras övriga sökord som har "normal" konkurrens har avancerat väldigt snabbt, flera av dem har blivit topp 5 på Google och har varit stabila över en längre tid.
Jag har ett annat exempel där jag för drygt två veckor sedan skrev om alla titaltaggar dynamiskt på en sajt (varje sida) efter att de varit statiska och identiska på alla sidor. Denna sajt har några sökord med väldigt hård konkurrens, men ändringarna i titeltaggarna har enbart varit gott. På alla större sökmotorer har redan nu väldiga framsteg gjorts, faktiskt över förväntan och detta utan att sajten "föll tillbaka" i början.
Man kanske kan säga att det är lite slumpen som avgör, men det gäller att göra det hela på "rätt sätt" så kan man nog förvänta sig positiva resultat.
I mina ögon verkar det vara lättast att avancera på MSN Search/Windows Live efter en genomtänkt optimering.