WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Kreditor och (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=18111)

buran 2006-12-14 22:53

Hej!

Som känt är att kreditor tillhandahåller tjänsten att man kan efterfakturera kunder som inte hämtat ut sina postförskottsbeställningar.

Hur går ni tillväga när kunden kontaktar er och säger att den inte beställt något?

B)

Lindahl 2006-12-14 23:17

Har aldrig råkat ut för situationen, men eftersom det är olagligt är det väl rimligt att be kunden polisanmäla händelsen. Om kunden bluffar så struntar dom nog i polisanmälan...

magic 2006-12-15 09:44

Jag tycker det är orimligt att kräva en polisanmälan.

Jag tycker att företaget får ta på sig den kostnaden, det är en del av att sälja över internet. Man får helt enkelt räkna med att en del kunder inte hämtar ut sina paket och kostnaden för denna kostnad får man lägga på sina priser.

jonny 2006-12-15 09:51

Har någon annan beställt i kundens namn är det bedrägeri. Upplys kunden om att du har ipadressen sparad och att ni tillsammans kan lämna in polisanmälan.

buran 2006-12-15 18:29

Citat:

Originally posted by jonny@Dec 15 2006, 10:51
Har någon annan beställt i kundens namn är det bedrägeri. Upplys kunden om att du har ipadressen sparad och att ni tillsammans kan lämna in polisanmälan.
Tack! så får det nog bli.Skickade iväg 25st sådana här genom kreditor igår så några kommer garanterat att hävda detta.

B)

buran 2006-12-15 18:37

Citat:

Originally posted by magic@Dec 15 2006, 10:44
Jag tycker det är orimligt att kräva en polisanmälan.

Jag tycker att företaget får ta på sig den kostnaden, det är en del av att sälja över internet. Man får helt enkelt räkna med att en del kunder inte hämtar ut sina paket och kostnaden för denna kostnad får man lägga på sina priser.

Tror du inte det är fel väg att gå?Tycker det ger signaler till kunden att det är ok istället för att den ska ta ansvar för sina handlingar,betala och förhoppningsvis inte göra det igen.

magic 2006-12-15 19:10

Citat:

Originally posted by buran@Dec 15 2006, 18:37

Tror du inte det är fel väg att gå?Tycker det ger signaler till kunden att det är ok istället för att den ska ta ansvar för sina handlingar,betala och förhoppningsvis inte göra det igen.

Jag förstår vad du menar, men om du har upplevt upprepade trakaserier med beställningar i ditt namn, vecka efter vecka, månad efter månad så orkar man tillslut inte längre, jonnys erbjudande med hjälp till att uprätta en polisanmälan är nog ett bra alternativ.

Jag har själv inte blivit utsatt dessa trakaserier, men en vän till mig har det, och det är mycket jobbigt.

jonny 2006-12-15 20:11

Jag ser två fördelar med polisanmälan.

1) De som "glömt" att de har beställt blir förmodligen rädda och betalar

2) De som trakasseras får förmodligen lite hjälp att komma åt personen. Visst går det att dölja ipadressen, men de flesta är förmodligen inte tillräckligt smarta

buran 2006-12-16 13:26

Vad kallas det när någon beställer i en annan persons namn?Är det bedrägeri som nämns ovan eller heter det något annat?

Lindahl 2006-12-16 13:51

Urkundsförfalskning och bedrägeri är nog de två som kan bli aktuella.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson