![]() |
Min fd. chef som inte är så duktig på detta med web och hur saker och ting fungerar slutar om några månader på företaget jag jobbar på och skall ta med sig några privata sidor som vi tidigare har haft liggande på företagets servrar.
Trots att vi tidigare haft problem med Eastpoint så valde han ändå att köpa business Linux tjänsten från Crystone han motivering var att man får vad man betalar för (business kostar 1176kr per år och den andra 144kr per år) och att trots att denna tillät 10 domäner och han bara hade 2 sidor att flytta så kunde han utnyttja de övriga domänerna i framtiden. Vi skulle naturligtvis ha läst all text, som tex "din hemsida" och inte "dina hemsidor" osv.. för när jag loggade in för att flytta över hans sidor till crystone så fanns det bara en www katalog. Jag ringde till crystone vars support snällt talade om att han får ha 10 domäner till samma sida men inte 2st olika sidor, detta var en tillvals tjänst (som listas under tillvals tjänster (domän till underkatalog). då jag påpekade att det då hade blivit billigare att köpa två olika konton för honom fick jag det näsvisa svaret att då hade de minsann inte svarat på mitt samtal utan då kunde jag gott maila till dem. Jag frågade om man kunde byta det befintliga kontot till 2 mindre konton då detta skulle bli billigare för honom och att vi (min fd. chef) ej hade förstått att 10 domäner inte var det samma som 10 sidor. Jag frågade vad tiden för att ångra sig var, fick vänta ett tag och sen kom supporten tillbaka och sa att det var 14 dagar, jag påpekade att på deras hemsida så var det 30 dagar och det har ej gått 30 dagar. Den näsvisa support-personen påpekade då att vi måste läsa villkoren för att få ångra oss och att det står "Vi ger alla kunder möjligheten att få pengarna tillbaka om du väljer att byta operatör för att vår tjänst inte fungerat som utlovat." Denna 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti är då inte värd ett skit då den skälvklart inte gäller då man missuppfattar vad som ingår i deras tjänster. Så allt vi kunde göra var att köpa deras tilläggstjänst 95kr + 29 kr i månaden ( totalt 443kr, deras billigaste tjänst kostar 342kr första året) för att köra 2 sidor på deras dyraste konto som tillåter 10st domäner och kostar 1176kr per år. Jag förklarade situationen för min fd. chef och han sa att det var ju inget att göra utan att beställa tjänsten, sagt och gjort vi mailade och beställde tjänsten och fick till svar att den skulle aktiveras när fakturan blivit betald.. jag blir så jävla sur att ett stor företag som crystone inte kan vara lite flexibla. - Vi har inte fått den produkt vi trodde vi köpt. - Vi får inte byta produkt då vi inte begrep vad som ingick i produkten. Och trots att vi accepterat att vi inte kan byta till billigare produkter, trots att vi accepterat att vi inte kan utnytja deras 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti så kan detta usla företag inte äns ta en kredit risk på 95 kronor och vill inte aktivera tilläggstjänsten utan att vi betalt fakturan vilket kommer att ta ett par dagar, de har nog pengarna på måndag. Detta företag som tidigare fakturerat oss 2 år i rad för tjänster vi sagt upp 3ggr fortsätter sitt korståg för att vara sveriges sämsta webhotel, de försöker inte för fem öre att behålla sina kunder och skaffa sig en bra kundrelation. |
Det är alltid tråkigt när företag inte kan vara lite flexibla och försöka hjälpa sina kunder så gott det går. Alla gör fel lite då och då, så varför inte göra sitt bästa för att lösa situationen när det uppstår. Det handlar ju inte om några stora pengar direkt.
Deras marknadsföring kan tyckas luddig, 10 domäner brukar innebära 10 olika sidor på dessa domäner, uruselt att locka med det. Som sverker hade sagt: ska det vara så? |
Hej,
Först och främst vill jag säga att det du skriver till stor del baseras på att du inte tagit del av tydlig information på vår hemsida. Du har helt enkelt missuppfattat vad tjänsten innebär och därefter har en rad andra problem uppstått till följd av detta. 1) Vi är mycket tydliga med att i paketet ingår möjlighet att koppla alla domäner till samma hemsida/katalog. Där vi specificerar våra paket står klart och tydligt ”Domänerna kan endast kopplas till rootkatalogen.”. Det finns ingen information på vår hemsida som säger att du har rätt att lägga upp flera hemsidor på samma konto. 2) Du jämför vårt Business- och Beginner-paket. Det är inte en rättvis jämförelse eftersom Beginner-paketet inte har telefonsupport, vilket innebär en enorm skillnad när vi prissätter ett paket. 3) Vår pengar-tillbaka-garanti är mycket tydlig. Fungerar inte utlovad tjänst som den borde så har man rätt att avbryta abonnemanget och få pengar tillbaka. Felet här är inte vår pengar-tillbaka-garanti utan att missuppfattat hur domänerna får kopplas (se punkt 1). Att du inte fått den produkt du köpt stämmer inte. Du har fått exakt den produkt som vi specificerar och som du beställt. 4) Eftersom vi har en så stor mängd kunder som tyvärr inte betalar för sig och därför tillämpar förskottsbetalning. Rörande den tjänsten du nämner att du sagt upp så vill jag gärna veta mer. Vilket abonnemang rörde detta? Du är välkommen att maila mig direkt på [email protected]. Har vi gett dig felaktig information via någon kanal är jag tacksam för information om detta. Stefan Thelberg Crystone AB |
Stefan, tittar man på jämförelsen på er startsidan är skillnaderna storlek, överföring och antal domäner kopplade till kontot.
Med tanke på att många andra aktörer på marknaden erbjuder möjligheten att koppla domännamn till olika kataloger på kontot tycker jag personligen att det är lätt att missförstå vad som menas. Den text du hänvisar till är dessutom gömd bland andra friskrivningar i slutet av sidan. Klickar kunden på er övre "beställ"-knapp är det inte alls möjligt att informationen aldrig syns. |
Citat:
Angående ej tjänst "domän till underkatalog" som har en kostnad av 348kr per år, så är den årliga kostnaden för denna tjänst mer än dubbelt så dyr som ett Beginner konto som bara kostar 144kr per år trots att den innehåller samma domännamn till katalog koppling, även detta framgår dock av er sida så vi får skylla oss själva även i detta fall, dock anser jag att det är förvånande. Att ni tillämpar förskotsbetalning för aktiebolag är förvånande, men att tillämpar detta även på tillägstjänster är för mig obegripligt. Vi hoppas att samarbetet i framtiden kommer att gå utan problem, vårt första intryck är dock inte positivt. |
Ångerrätten är 14 dagar. Om man har givit denna information innan avtalet ingicks OCH efter att avtalet ingåtts en gång till. Annars är ångerfristen ett år.
Om man vill avtala bort ångerrätten kan detta bara göras EFTER att avtalet ingåtts, inte i samband med att avtalet ingås. Detta innebär att att man först måste informera om ångerrätten innan avtal ingås och sedan direkt efter avtalets ingående måste man informera om detta igen (och skulle man som företag vilja avtala bort ångerrätten så går det, men först efter att det usprungliga avtalet ingåtts - då kunden får ges möjligheten att godta avtalsvillkoret eller avträda avtalet). Fick ni information om ångerrätt i tid innan OCH efter ingåendet av avtalet? I annat fall kan ni när ni så önskar ångra er... Ovanstående gäller endast konsumenter. Med företag kan man teckna betydligt tuffare avtal... |
Byt till Anders Aleborg:
1. Mycket prisvärt. 2. Har inga "förvirrande webbpaket" som kan missuppfattas. 3. Kunden har alltid rätt. Det är webbhotellets fel att kunden inte fattar vad det är man köper. Är man (webbhotellet) så petig och hänvisar till det finstilta... då är det erbjudandet det är fel på, aldrig kunden! http://www.aleborg.se |
Det var då en himla tur att man inte tänkte ställa sin server på colo hos crystone. Det här övertygar en bara mer att crystone inte värnar om kunden och sitter och gömmer text på sidan. Jag mailade crystones support förrut när jag undrade vad som ingick i colo paketen och hur lång tid det hela tar att sätta upp. Det som var positivt var att jag efter ca 15 min fick svar i från support. Det som var lite smått komiskt var att dem verkar ha plockat upp hela okunniga ungdomar från gatan och satt dem i supporten. Jag blev direkt hänvisad till en mail till en "tekniker" som skulle svara på mina frågor. Dagen efter fick jag svar. Men mailar man en support så räknar man med att dem också ska kunna svara på ens frågor? Annars finns det ingen mening med supporten. Crystone har ju inte direkt något bra rykte sen tidigare så det här är väl ingen direkt större förvåning.
|
Om nu Crystone har dåligt rykte och är villiga att försöka korrigera detta så öppna en dialog här och nu.. Specifiera era konkreta synpunkter och låt Stefan besvara dessa.. Vad som sedan är intressant är om Stefan tar med detta till Crystone för eventuella åtgärder.
Att kommunicera via webbsidan är ett kostnadseffektivt sätt, men det gäller att styra kunden till den relevanta informationen. Har kunden missat denna information (som i ovanstående) så borde det vara företagets "skyldighet" att kontrollera orsaken till detta. En kund som öppet talar om brister är också bra kunder - De ger ju företaget en chans att förbättra sig på dessa områden. |
jag som precis tänkte registrera en domän hos crystone. 95kr var billigt, men stefans/crystones svar i denna tråd visar att dom inte direkt är kundvänliga. Någon som har lust att tipsa om andra billiga registrar av .se domän? Ska bara ha domän, inte utrymme.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson