![]() |
Vad kan jag göra om adresser med min domän används till spam?
Jag får hela tiden tillbaka mail som skickats från exempelvis rthwl@mindomän.se eller xoawu@mindomän.se. Det som förmodligen har hänt, eller kommer att hända, är ju att när jag skickar egna mail så finns min domän redan med i fullt av spamfilter. |
På dns-nivå går det att ställa in vilka mailservrar som får skicka epost för en viss domän. Med tanke på att svenska internetleverantörer spärrar port 25 är det nog inte så gångbart dock.
Det finns tyvärr inte mycket att göra åt problematiken. |
Maila alla på internet och säg att det inte är du som spammar :)
Nämen allvarligt det är inte mycket du kan göra, som att försöka få stopp på att nån snackar om dig ute på stan... |
Skippa catch all på e-posten, det löser inte problemet men du slipper se eländet själv.
|
Så då är det bara att överge adressen.
Att riskera att mail fastnar i filter vill jag ju inte. |
Citat:
Hur gör man detta ? Har du några dns records som du kan visa som exempel ? Jag har länge funderat på att göra det du beskriver. |
Citat:
|
Citat:
I det senare fallet blir din servers IP blockerad och du får problem att få den öppnad. I det första fallet behöver du inte vara orolig. Bara en tomte till administratör konfigurerar så att man blockar på avsändande domän oavsett IP. Vem som helst kan skicka ett mail med vilken avsändare som helst med rätt mailserver. Detta är oerhört vanligt så du kan vara lugn och fortsätta använda din domän. Däremot vill du kan ske inte ha en "catch-all" så du får alla felaktiga returer till racfd xzwq eller vad de använder för username. |
Citat:
Jag skickar rätt mycket mail via formulär på en hemsida som jag driver. Så mitt webhotells mailserver skall givetvis tillåtas skicka mail med min domän som avsändare. Sedan vill jag själv kunna skicka mail från kontoret via den mailserver som jag använder där. Samt en kollega till mig som sitter bakom en annan utgående mailserver. Så frågan är om jag kan specificera t.ex. 3 st utgående mailserverar som tillåts att skicka mail och ange min domän som avsändare men spärra alla övriga utgående mailservrar. |
Jag har aldrig gett mig på att sätta upp det själv, men vad jag förstår ska du kunna ange flera mailservrar med SPF. Förmodligen är det relativt ovanligt.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:22. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson