![]() |
Jag hoppas att det här inte är mot reglerna, jag såg inte någon regel emot det.
Jag håller på med en uppgift om beställarkompetens och ska skriva en liten uppsats om vad utvecklare och beställare. Titeln är "Vet beställaren vilken nytta/effekt hon/han vill uppnå?" (Med det webbprojekt de har beställt.) Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde ta er en stud och svara på några frågor. :) Antingen i rollen som utvecklare eller som beställare. För utvecklare: 1. När en beställare först kontaktar ert företag, vet han eller hon vilken effekt de vill uppnå med projektet? Vad brukar det vara? 2. Varför väljer beställare att anlita en extern utvecklare? 3. Vill beställaren styra upp projektet eller släpper de över det till utvecklaren fram tills att resultatet ska redovisas? 4. Vad tycker du om beställarens kompetens? Vad saknas och vad brukar beställaren kunna mer om? För beställare: 1. Vad är oftast syftet med era webbprojekt? 2. Varför väljer ni att anlita en extern utvecklare? 3. Vill ni styra projektet eller väljer ni att lämna över det till utvecklaren? För enkelhetens skull kan vi anta att projektet i fråga är en webbsida och jag kommer förmodligen ha några följdfrågor. Tack i förhand, Siam |
Det räcker inte med några frågor. Skriv ditt fullständiga namn, vad syftet med projektet är, vilken skola/utbildningsinstitution som är inblandad, hur du tänker redovisa/presentera resultatet, så ökar dina chanser att få svar.
Moi är oerhört allergisk mot "undersökningar" på nätet och är skadad efter flera år i akademiska studier :) |
Se det snarare som en liten intervju, jag driver inget projekt. Det här är endast en uppgift jag har fått att skriva en uppsats om beställarkompetens.
Jag har då valt den titel jag nännt ovan och ska redovisa använda resultatet ur intervjuerna för att komma fram till en slutsats. Jag heter Siam Choudhury, pluggar Beställarkompetens vid KTH Syd. Jag kräver inte era riktiga namn men det skulle hjälpa att göra min uppsats mer trovärdig (ni kan skicka svaren med namn via PM om ni inte vill lägga ut de här.). Ni behöver dock inte uppge vem ni har jobbat för eller vilka ni har anlitat. |
Tycker inte att det låter helt vettigt att låta bara de som vill svara får svara. Det blir en ganska skev datainsamling... Helt oanvändbar egentligen.
|
Hade en liknande diskussion på ett annat forum om samma sak. En person som inte har en historia på forumet kommer in och vill ha svar på massa frågor. Gjorde samma sak där och fick namn osv.
Att våra namn skulle göra din uppsats mer trovärdig är struntprat eftersom du inte ska redovisa våra namn, du ska redovisa resultaten. Vidare väljer du inte en titel förräns du samlat in, bearbetat, analyserat och tolkat data. Om du sätter titeln först har du gjort en "snygg" avgränsning som hämmar diskussionen och slutsatsen... Information om studien är A och O, och jag saknar fortfarande uppgifter för att lämna några svar. Men lycka till med studien. |
Citat:
|
Risken för att svaren inte är representativa för den genomsnittliga utvecklaren/beställaren och därmed heller inte statistiskt tillförlitliga är ju något man kan (bör) ta med vid presentation av resultatet och göra diskussioner utifrån det. Det går ju också att resonera sig fram kring frågeställningar trots att urvalet ser ut som det gör.
Du får gärna publicera resultatet här på WN när du är klar med uppsatsen. |
Jag har skrivit här på forumet tidigare. Fick inget vidare välkommnande då heller.
Och som sagt, det är är ingen ankät och jag har inte krävt någons namn. Bara en liten uppgift där jag vill använda mig av insikter från människor om jobbat med det webb projekt. Jag vill tacka de som har skickat in svar. När min uppgift är klar och godkänd länkar jag gärna till de som varit inblandade och intresserade. :) 1337pm, jag gör uppgiften och det som krävs för uppgiften, inte för att glädja dig. Vill du inte ge svar så är det inget mer med det. Gör något annat istället, du har ju knappast sparat vare sig min eller din tid. :) |
Citat:
Gör något annat istället....jisses |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson