![]() |
Vet inte om jag är på rätt spår, men det skulle kunna vara så. Många frågar ju vad man kan ta för en sida. Det är ganska svårt att bedöma det. Men om man sa att om man säljer sin site så kostar det 1 kr för varje besökare betalt för ett år. Eller låter det helt galet?
|
menar du att om min site har 50.000 unika besökare om året så ska jag värdera den till 50.000kr? låter väldigt ologiskt isf.
|
Skulle aldrig aldrig i hela mitt liv värdera en site på det sättet... traditionella sätt för att värdera ett företag anser jag ska spela in vid värderingen av en website. Jag kan ha massvis med besökare och inte tjäna en spänn, likväl som jag kan ha 100 besökare i månaden och tjäna 500 000. Tror vi har tagit upp det här ämnet tidigare, sök runt & kolla...
|
Men det är ju ändå besökarna som öppnar mäjligheter. Har man en bra idée så är det väl bättre att börja med en sida som redan har ett antal besök än att börja med en på 100 besökare. Det är så jag tänkte. Har man en kass idée så hjälper ju inget.
|
Citat:
|
Citat:
|
En stor faktor är vad det är för typ av sidan som du vill värdera. Man kan inte värdera besökarna på samma sätt om det är t.ex. en portal eller en webbsida/företag som säljer adventsljusstakar på nätet. Men jag håller inte med om resonemanget att betala för att slippa besökare som inte letar efter det som finns på sidan.
Om en person söker efter t.ex. tecknad film och kommer in på en sida för adventsljusstakar kanske personen blir intresserad och köper sig en stake. En webbsida kan fungera som reklam, att försöka få någon att köpa/använda varor/tjänster. Om man gör reklam på TV finns det många som sitter och vill se programmet som blivit avbrutet, och är egentligen inte intresserade av tvättmedelsreklam. Men tanken med reklam är att marknadsföra sina varor/tjänster och sitt varumärke. Därför anser jag att alla besökare har ett värde, det gäller bara att övertyga dem att det sidan erbjuder är något för dem. Samma gäller för sidor som erbjuder "allmänna tjänster" som t.ex. TV.nu. En person söker kanske efter Simpsons och kommer till TV.nu. Personen har kanske aldrig varit där innan och tycker det är en bra sida och återkommer sedan till sidan för att se vad som är på tv. Sen finns det många sidor som tjänar sina pengar på bannerannonsering, då besökarantalet har en stor betydelse att få vara med i olika affiliatenätverk. Även om besökaren letar efter något annat kanske en bannerannons blir intressant och han klickar på den. Det finns många faktorer som bestämmer en sidas värde. Här är några: * Domännamn * Varumärke * Genre * Hur markanden ser ut för den genren, hur många som kan vara intresserade att ta över sidan. * Innehåll * Verksamhet * Vinst/år * Potentiell vinst * Hur sidan är marknadsförd * Hur framtiden ser ut för sidan * Besökstatistik Men det finns mycket mer saker som bestämmer hur mycket en sida är värd, främst är det kanske personerna som är intresserade av sidan, marknaden... |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson