![]() |
Nu finns Google News i en version på svenska: http://news.google.se
Vad tycker du? Jag tycker det känns som det saknas några källor som jag inte hittar bland sökresultaten, men annars ser ju "startsidan" rätt schysst ut. Tror du att den kommer ta någon större andel av Aftonbladet- eller DN-läsarna? |
Jag tror att de flesta använder de nyhetssidor som de brukar, för att inte råka missa en saftig nyhet (speciellt kvällstidningsläsarna). Startsidan verkar visa rätt många inaktuella nyheter. Vill de kunna konkurrera med aftonbladet måste de visa de största senaste nyheterna.
Däremot tror jag att Google News kommer ev. att dominera som nyhetssök. Men om Eniro och Sesam marknadsför sina nyhetssökmotorer lite mer kan Google få det svårt att locka den stora massan då Google sällan gör masskampanjer i tidningar, radio, tv och på webben. Av egna erfarenheter är inte nyhetssökningar så populärt i Sverige än. Jag tror den vanlige surfaren söker efter nyheter genom vanliga webbsöken. |
Känns som att det är för lite bilder och för mycket text. Mer praktiskt inriktat. Mycket möjligt att människor som jobbar med att söka nyheter kan tycka det verkar skapligt. Men i underhållningssyfte (som med Aftonbladet) blir det nog svagt.
|
WNs grazzy uttalar sig hos Resume där också några andra nyhetssajter uttalar sig.
|
Mmm.. telefoninterjuver är onda, Computersweden skall publicera nåt där jag har fått uttala mig via mail istället, det är lite mera .. konkreta grejer där.
Vad jag försöker säga är iaf att google news styrka ligger i att de kommer plocka åt sig sökningar som annars skulle blivit organisk trafik genom att lägga ett extra sökresultat ovanför alla andra, precis som internationellt när man söker på nyheter. Vill man ha google news upplägg så finns ju många andra tjänster i Sverige redan, däribland nicclas tjänst. |
Citat:
"– Vår motivation är inte att profitera på materialet utan att sälja kringtjänster, säger [grazzy] på Nyhetsportalen. " Ha ha ha :-) |
Älskar dina "dissar" nicclas. Det är alltid lika kul när konkurrenter gnäller. Då vet man ju att man gör något rätt. Vad vet du förövrigt om försäljningen av mina kringtjänster? Ingenting.
|
"Då vet man ju att man gör något rätt. Vad vet du förövrigt om försäljningen av mina kringtjänster? Ingenting."
Riktigt, jag har ingen aning om dina kringtjänster. Men jag har ingen anledning att tro att de skulle gå dåligt; tvärtom, dina nyhetsprojekt håller en sådan kvalitet att du bör ha lätt att få kunder intresserade av dina programmerings- och datorkunskaper. Det jag tyckte var roligt med citatet var att du, precis som jag, rimligen tjänar ett antal kronor per månad på att "organisera nyhetsmaterial". Med besökssiffrorna i första artikeln så gissar jag att du kan få in c:a 30ggr mer pengar per månad än jag, och jag är ändå nöjd med min AdSense-intäkt (för att vara ett hobbyprojekt). Ok, jag brukar kanske inte heller säga att jag "profiterar på nyhetsmaterialet", men jag kan tänka mig att en eller annan kan tycka det. Och visst är det bra med konkurrens. Nu, men en svensk Google News, gissar jag att ännu fler kan bli intresserad av att använda nyhetsaggregeringssidor, och att prova alternativ till Googles. |
Idag har E24.se en artikel nämner att Tidningarnas telegrambyrå (TT) kan komma att stämma Google för den svenska versionen av Google news. Intressant...
http://www.e24.se/dynamiskt/reklam_media/d...id_14137284.asp |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson