![]() |
Idag kan man på idg.se läsa:
Nätfiskare heta kunder hos domänförsäljare http://www.idg.se/2.1085/1.80727 Men jag kan inte på ett enda ställe i artikeln hitta ett ord om nätfiske.. (eller ens en insinuering om vad som avses) Men man tar man upp ett uråldrigt UDRP-case om "Findus" vs. "Find US" - men man glömmer att berätta att Findus fick avslag på sin begäran och i ett senare skede kommit till förlikning kring (Läs köpt) domänen. Det påstås i artikeln att domänhandel - var en het marknad i slutet av 90-talet. Det är ta mig sjutton SKANDAL att Sveriges ledande dataskrifter inte orkar ta reda på mer fakta än så ! Domänhandeln globalt sett har aldrig varit större än den är nu - i alla dess former. Säkerhet & Sekretess var en av få tidningar hos IDG som fortfarande gick att läsa emellanåt, men sakligheten i artikeln är ju i klass med artiklar signerade Pär Brumark. Sen vill jag berömma F-secure (om artikelförfattaren lyckats uppge rätt källa) som hävdar att dom lyckats säkerställa 8000 fuldomäner av ett 4-teckensdomännamn: "Ebay" |
Det verkar ju inte bättre än att detta är artikelförfattaren, Joel Brandell.
Ring och klaga, vet ja? För egen räkning så tillhör IDG min dagliga dos humor. |
Intressant är att enligt artikeln är det enda man kan vilja använda tex visacard.us för är att utföra phishing och annan kriminell verksamhet för att lura kunder på pengar. Det faktum att den största anledningen till att man registrerar domännamn som är snarlika de "riktiga" är pay-per-click siter, kiting mm. Det nämns inte ett ord om det. Samtidigt utfördes de senaste phishing-försöken mot Nordeakunderna utan något domännamn alls, länken gick till ett IPnummer istället.
|
men.. jävla skit artikel..
|
Citat:
Många vill gärna tro annat tyvärr vilket gör att det köps eller nappas domäner som aldrig förr men ingen tjänar mycket på det. |
Det roligaste med IDG är att läsa alla kommentarer där dom dissar IDG :)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson