![]() |
Från och med den första april blir det olagligt att skicka e-postreklam till personer som inte har sagt ja till reklamen på förhand. Det beslutade Sveriges riksdag på onsdagen.
All e-postreklam måste i fortsättningen ha en giltig avsändaradress så att det går att skicka en begäran om att få slippa den. Förbudet kommer inte att sätta stopp för all oönskad e-postreklam, eftersom det i praktiken är mycket svårt att stoppa så kallad skräppost, skriver TT. |
Kallas för övrigt vanligtvis för opt-in.
Mer information kring detta med opt-in/reglerna o dyl. (något gammal, dec 2003) finns att läsa här för den som är intresserad. |
Alla som får skräppost ska kunna anmäla spamavsändaren till Konsumentverket.
Nu väntar sig myndigheten en våg av anmälningar. I onsdags klubbade riksdagen igenom en ändring i marknadsföringslagen som förbjuder obeställd e-postreklam från och med den 1 april. Lagändringen följer av ett EU-direktiv som påbjuder ett förbud i alla medlemsstater mot obeställd e-postreklam, en så kallad opt in-lösning. Lagändringen ska ersätta den tidigare svenska lagen med opt out-lösning där konsumenten själv var tvungen att anmäla sig för att inte få skräppost. - Alla som får obeställd e-post*reklam kan göra en anmälan till Konsumentverket. Vi vet inte riktigt hur många anmälningar det kommer att bli men i Danmark, som har en liknande lag, får de in runt 1 000 anmälningar om dagen via sin hemsida, säger Catarina Johnsson, jurist på Konsumentverket. Här kan du läsa hela artikeln http://www.idg.se/ArticlePages/20040...929_CS.dbp.asp |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson